اروپا از بیم تکرار بحران نفتی دهه ۷۰؛ نشست اضطراری برگزار کرد

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت: از آنجایی که سوخت از جمله گازوئیل هم اکنون نقطه ضعف اروپا به شمار می رود و روسیه نیز نفت خود را مشابه قیمت نفت برنت دریای شمال به فروش می رساند، از این رو آنها با یادآوری بحران سوخت دهه ۷۰ (میلادی) همچنان «تنگه هرمز» را گلوگاه مهمی برای تامین سوخت خود می بینند و لذا از ادامه بحران خاورمیانه و احتمال گسترش آن برای تامین سوخت به وحشت و تکاپو افتادند.

این گزارش افزود: مقامات اتحادیه اروپا دیروز/جمعه با توجه به جنگ اسرائیل در غزه و هراس از تبدیل آن به بحرانی گسترده تر در منطقه، بنا به درخواست «کادری سیمسون» (Kadri Simson) کمیساریای انرژی اتحادیه اروپا یک نشست اضطراری برگزار کردند تا به برآورد و بررسی خطرات بالقوه این بحران برای تامین ذخایر سوخت (در این قاره) بپردازند.

یک مقام اروپایی مطلع از این نشست که در این گزارش نامی از او برده نشد، در این خصوص گفت: "نفت بسیار مهم است، اگر گازوئیل به اندازه کافی وجود نداشته نباشد، می تواند منجر به اعتصاب (در اروپا) شود، نمی خواهیم کامیون هایمان در صف سوخت بایستند، آیا هم اکنون لحظه (بحران سوخت) سال ۱۹۷۳ فرا رسیده است یا خیر؟"

وی جنگ این ماه در غزه را تداعی گر شوک نفتی سال ۱۹۷۳ ناشی از جنگ «یوم کیپور» (Yom Kippur War) در سرزمین های اشغالی ارزیابی کرد که در آن زمان سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) با تحریم ارسال نفت به کشورهای حامی اسرائیل موجب کمبود آن در سطح جهان شده بودند.

این فرد آگاه همچنین گفت: اگرچه هر بحران احتمالی می تواند بر قیمت جهانی نفت تاثیر فوری بگذارد اما بر تامین و عرضه آن تاثیر چندانی نخواهد گذاشت، اما از آنجایی که روزانه ۲۰ میلیون بشکه تفت از تنگه هرمز عبور می کند و یک گلوگاه واقعی برای انتقال نفت به سراسر جهان به حساب می آید، این مسیر (انتقال نفت) از خاورمیانه همچنان برای اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است.

این گزارش افزود: روزانه یک پنجم از نفت مورد نیاز جهان از تنگه هرمز عبور می کند، به همین دلیل اکنون قدرت های غربی به شدت نگران تشدید تنش ها در این منطقه هستند، جایی که ایران در گذشته نشان داد که بر آن تسلط داشته و کارایی خود را نیز در این خصوص به خوبی نشان داده بود.

درحالی که ذخایر نفت اتحادیه اروپا تنها برطرف کننده ۹۰ روز از نیازهای این قاره است، بنابراین نقطه ضعف کشورهای این اتحادیه هم همین سوخت دیزل و گازوئیل است چرا که بیش از نیمی از حمل نقل دراین قاره متکی به کامیون های با سوخت دیزل و گازوئیل می باشد.

اروپا از بیم تکرار بحران نفتی دهه ۷۰؛ نشست اضطراری برگزار کرد

این گزارش می افزاید: بنابر دستورالعمل اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه باید ذخایر نفت اضطراری معادل ۹۰ روز واردات خالص یا ۶۱ روز مصرف خود را در اختیار داشته باشند.

در این نشست اضطراری نمایندگانی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی و انجمن های صنعت پالایشگاه ها و گردانندگان ذخیره سازی سوخت شرکت داشتند.