سفیر واشنگتن در تل‌آویو تعیین شد

 «جک لو» وزیر خزانه‌داری دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» بعنوان سفیر جدید ایالات متحده در اراضی اشغالی در سنا تأیید شد.

شبکه «بی بی سی» در این خصوص گزارش کرد، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در ماه سپتامبر (دو ماه پیش)، جک لو یک یک یهودی ارتدوکس است و جایگاه بالایی در دولت‌های قبلی داشته را بعنوان نامزد سمت سفیری واشنگتن در تل‌آویو نامزد کرده بود.

اواسط مهر ماه، در بحبوحه تشدید درگیری‌ها و حملات غافلگیرانه حماس علیه رژیم صهیونیستی، چندین دموکرات آمریکایی از این موضوع که ایالات متحده سفیری در اراضی اشغالی ندارد، ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

سفیر واشنگتن در تل‌آویو تعیین شد

در پی آغاز عملیات «طوفان الاقصی» حماس، کاخ سفید از کنگره درخواست کرده بود که به سرعت نامزدی لو را مورد تأیید قرار دهند زیرا «نمایندگی دیپلماتیک عالی‌رتبه» آمریکا در اراضی اشغالی «حیاتی» است.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، تمامی دموکرات‌های سنا به همراه دو سناتور جمهوری‌خواه از گزینه بایدن برای سفیری تل‌آویو حمایت کردند. لو برای تأیید شدن در سنا به اکثریت آراء در سنا با ۱۰۰ کرسی نیاز داشت.

جک لو در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و در بازه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بعنوان وزیر خزانه‌داری ایالات متحده فعالیت داشت و در بازه زمانی ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱، یکی از اعضای کابینه «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا بوده است.

«الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پیش‌تر گفته بود: «لو دوست واقعی اسرائیل است. ما مشتاقیم تا با روحیه همکاری و ائتلافی بر اساس ارزش‌های مشترک، با او همکاری کنیم».

گزارش‌ها حاکی از آن است که لو در شرایطی در سنا مورد تأیید قرار گرفت که اکثر جمهوری‌خواهان به دلیل نقشی که به اعتقاد آن‌ها لو در امضای برجام در سال ۲۰۱۵ ایفا کرده بود، با انتصاب وی به عنوان سفیر جدید آمریکا در تل‌آویو مخالف بودند.

لو پیش از این در حمایت از راه‌حل دو کشور برای فلسطینیان و صهیونیست‌ها سخنانی مطرح کرده بود و آشکارا از رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم جعلی در دوران ریاست‌جمهوری اوباما انتقاد کرده بود.

وی همچنین از تصمیم ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا برای عدم وتو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی را محکوم کرده بود، دفاع کرد.

با این‌حال، در جلسه اخیر کنگره که برای بررسی نامزدی وی بعنوان سفیر جدید آمریکا در تل‌آویو برگزار شده بود، گفت در تمام سراسر زندگی‌اش «در خصوص بقای کشور اسرائیل عمیقاً نگران» بوده است. وی گفت که در شرایطی بزرگ شده است که خانواده‌‌ای بزرگ شده است که عمیقاً به ایجاد و دفاع از سرزمین یهودی باور داشته‌اند.