انتقاد تند سناتور آمریکایی از تل‌آویو

« کریس مورفی »، سناتور دموکرات آمریکایی گفت: وقتش شده که دوستان اسرائیل متوجه شوند رویکرد عملیاتی کنونی، سطح غیرقابل‌قبولی از تلفات غیرنظامی را در پی داشته و به نظر نمی‌رسد که به هدف خود یعنی پایان بخشیدن دائمی به تهدید حماس، دست یابد.

این سناتور آمریکایی هم مانند دیگر مقامات غربی بر «حق اسرائیل برای دفاع از خود» تأکید کرد؛ اما درعین‌حال حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان جبالیا را مورد انتقاد قرار داد.

حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز کرده و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری می‌کند.

انتقاد تند سناتور آمریکایی از تل‌آویو

صهیونیست‌ها مدعی هستند که حملاتشان به غزه در تلافی حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی است، اما سناتور کریس مورفی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی در این حملات تلافی‌جویانه دو اصل مهم «تناسب» و «ضرورت نظامی» را زیر پا گذاشته است.

مورفی گفت: مقیاس کنونی کشتار غیرنظامیان در غزه غیرقابل‌قبول و غیرقابل‌دفاع است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که «دیک دُربین»، عضو مجلس سنای آمریکا به نخستین عضو این مجلس بدل شد که علناً از آتش‌بس در جنگ غزه حمایت می‌کند.

چند هفته است که کنشگران، گروه‌های حقوق بشری و برخی از اعضای کنگره آمریکا خواستار برقراری آتش‌بس در غزه هستند. چندی پیش اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن خواستند تا خواستار آتش‌بس شده و جلوی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه را بگیرد.

این روزها با وجود تظاهرات گسترده مردم سرتاسر جهان در حمایت از مردم غزه، بسیاری از دولت‌های غربی با پایان خشونت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه مخالف بوده و با رد گزینه آتش‌بس دائمی، بحث «وقفه بشردوستانه» را طرح می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم سه‌شنبه در جلسه استماع مجلس سنای این کشور اشاره‌ای به آتش‌بس دائمی نکرده و بحث وقفه موقت بشردوستانه را مطرح کرد. او همچنین دوباره بر «حق دفاع اسرائیل برای دفاع از خود» تأکید کرد.

اما در سخنرانی بلینکن یک زن با قطع سخنرانی او، فریاد زد: هیچ‌کس در سنا حرفی از آتش‌بس نمی‌زند. ننگ بر همه شما باد! جهان خواستار آتش‌بس است و مردم آمریکا نمی‌خواهند از این جنگ وحشیانه حمایت کنند! جنگ را متوقف کنید؛ همین حالا آتش‌بس را برقرار کنید. از کشتار وحشیانه مردم غزه به دست اسرائیل حمایت نکنید. آتش‌بس همین حالا؛ آتش‌بس همین حالا؛ آتش‌بس همین حالا.

غرب در حالی با آتش‌بس در جنگ غزه مخالفت می‌کند که سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد سه‌شنبه در واکنش به مخالفت برخی مقامات غربی با آتش‌بس در غزه گفت: همکاران ما در سازمان ملل بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه تأکید دارند.