به گزارش افکارنیوز به نقل از دیپلماسی ایرانی، در حالی که به زودی هیئتی از شورای ملی سوریه، مخالفان نظام اسد به دعوت وزیر امور خارجه روسیه وارد مسکو خواهند شد، روزنامه کامرسنت روسی پیشبینی کرد که بحران سوریه شاهد یک گشایش ناگهانی باشد که این کشور را از بنبست سیاسی فعلی خارج خواهد کرد که البته عمده این گشایش نیز اتخاذ مواضعی تازه از سوی مسکو بر سر آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواهد بود.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، جورج صبرا، عضو دفتر اجرایی شورای ملی مخالفان در این باره می‌گوید: «مواضع روسیه در قبال تحولات جاری در سوریه تغییر کرده و می‌توان گفت که اکنون سیاست روسیه به ویژه پس از نشست ژنو که در آن بر لزوم تشکیل حکومت انتقالی تاکید شد، در مرحله دگرگونی قرار دارد.»

وی به این روزنامه نزدیک به مواضع خاندان آل سعود و شخص امیر سلمان، ولیعهد این کشور گفت: «قرار است این هیئت به اطلاع مسکو برساند که حکومت انتقالی می‌تواند بدون اسد هم شکل بگیرد ولی این را هم می‌دانیم که مسکو جواب ما را به آسانی نخواهد داد و درباره اوضاع سوریه مناقشات مفصلی با ما خواهد داشت، ولی ما تلاش می‌کنیم که آنها را برای تشکیل حکومت انتقالی قانع کنیم تا جلوی خونریزی‌های بیشتر در کشور گرفته شود.»

صبرا همچنین گفت: «ما قبول داریم که حکومت انتقالی متشکل از افراد مخالف و موافق حکومت حتی ارتش سوریه و حزب بعثباشد و معتقدیم هر چه چهره‌ها مردمی‌تر و قوی‌تر باشند حکومت انتقالی نیز مردمی‌تر و مقبول‌تر خواهد بود.»

روزنامه کامرسنت گزارش داده است که روسیه تحت فشار غرب برای تغییر مواضعش در برابر بحران سوریه قرار گرفته است. در حال حاضر روابط مسکو با غرب بر سر بشار اسد و آینده او به شدت متشنج شده و روس‌ها حاضر نیستند به سادگی از اسد بگذرند. روسیه حتی در اعتراض به رفتار غربی‌ها حاضر نشد در نشست پاریس شرکت کند تا بدین ترتیب به آنها بفهماند که با سیاست‌های آنها موافق نیست و همچنان در کنار اسد ایستاده است. حتی سرگئی لاوروف‌، وزیر امور خارجه روسیه در آستانه نشست پاریس غرب را متهم کرد که نتایج نشست ژنو را تحریف می‌کند و قصد دارد از این نشست سوء استفاده سیاسی کند. چینی‌ها نیز در تداوم سیاست‌های روسیه مواضعی هم‌سو با مسکو اتخاذ می‌کنند. منابع خبری گزارش می‌دهند که روسیه تلاش دارد غرب را قانع کند تا همه حقوق اسد را به رسمیت بشناسد و کسی اقدام به شکایت یا تحت پیگرد قرار دادن وی نکند در حالی که غرب به مسکو فشار می‌آورد که به بشار اسد و خانواده‌اش در خاک خود پناهندگی دهد. تا کنون روس‌ها تسلیم فشار غربی‌ها نشده‌اند و این خواسته آنها را کاملا رد کرده‌اند.

با این حال منابع آگاه و نزدیک به دو طرف می‌گویند که مشکل روس‌ها و غربی‌ها دیگر ریشه‌ای نیست، اختلاف آنها تنها بر سر آینده بشار اسد است. پیش از این روس‌ها و غربی‌ها بر سر کلیات توافق نداشتند و حاضر نبودند به هیچ وجه با پیشنهادهای غرب علیه نظام حاکم بر سوریه همراه شوند اما اکنون به ویژه پس از نشست ژنو تعدیلی در مواضع خود ایجاد کرده‌اند و حاضر شده‌اند که به حکومت انتقالی‌ای که متشکل از همه جریان‌های سیاسی موافق و مخالف اسد باشد، تن دهند.

منابع نزدیک به کرملین به کامرسنت گفته‌اند که اسد به پایان ایستگاه دوان ریاست جمهوری خود رسیده است و احتمال بقایش در قدرت زیاد نیست. در عین حال همین منابع تاکید می‌کنند که مسکو چندان هم مخالف اپوزسیون سوریه نیست اما با هر گونه دخالت نظامی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است. مسکو حاضر نیست به هر قیمتی شده اسد را حفظ کند ولی در عین حال به هر قیمتی شده با گزینه نظامی علیه نظام حاکم بر سوریه نیز مخالف است و نمی‌خواهد که هر گونه مداخله نظامی در سوریه برای کنار زدن اسد صورت بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی