شرط روسیه برای تماس پوتین و بایدن

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در مصاحبه با برنامه مستند تلویزیونی «مسکو.کرملین. پوتین »، تاکید کرد که تماس بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن ، همتای آمریکایی‌اش تنها در صورت تمایل متقابل امکان‌پذیر خواهد بود.

او در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: "برای این کار باید شرایط خاصی فراهم باشد و این موضوع به تمایل و آمادگی متقابل بستگی دارد."

پسکوف این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که رئیس جمهور پوتین بارها اعلام کرده که برای هرگونه تماسی آمادگی دارد.

سخنگوی پوتین: روابط روسیه و آمریکا به نقطه صفر رسیده است

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه همچنین در این مصاحبه تلویزیونی یادآور شد که روابط بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده به "نقطه صفر" رسیده است. پسکوف گفت: «روابط ما در حال حاضر در حد صفر است و من حتی می‌توانم بگویم به زیر صفر رسیده است. اما از آنجایی که هم آمریکا و هم ما مسئولیت ویژه‌ای در قبال ثبات جهانی و ثبات استراتژیک داریم، به مرور زمان باید گفتگوهای دوجانبه را از سر بگیریم.»

سخنگوی کرملین تاکید کرد که فروپاشی روابط مسکو و واشنگتن به ابتکار عمل طرف آمریکایی رخ داده است.به عقیده او،  جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید موضع گیری خود را به مواضعی سازنده‌تر تغییر دهد، چرا که عواقب این وضعیت متوجه خود آنها خواهد بود.

لاوروف: آمریکا تمایل دارد "همه چیز و همه جا" را بی ثبات کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه با برنامه مستند «مسکو.کرملین.پوتین» ابراز عقیده کرد که واشنگتن علاقه مند به بی‌ثبات کردن اوضاع در هر نقطه از جهان در جهت منافع خویش است.

لاوروف یادآور شد که  اخیراً مقاله‌ای تحلیلی از یک نویسنده غربی خوانده که در آن به این نتیجه رسیده شده که صحبت از استانداردهای دوگانه مقامات واشنگتن اشتباه است، زیرا آنها تنها یک معیار وجود دارد: اگر ایالات متحده نتواند به نتیجه مطلوب خود برسد، اوضاع را در جهت منافع خود بی ثبات می‌کند. 

وزیر خارجه روسیه با موافقت با این دیدگاه، به این واقعیت اشاره کرد که تمام «ماجراجویی‌های خارجی ایالات متحده»، که از جنگ ویتنام شروع شده، برای کشور یا منطقه‌ای که واشنگتن در امور داخلی آن مداخله کرد، سودی نداشته و همواره به هرج و مرج کشیده شده است.

شرط کرملین برای تماس پوتین و بایدن

لاوروف به مجری این برنامه پاول زاروبین گفت: «این واقعیت فقط چنین نتیجه‌گیری را تأیید می‌کند که بی‌ثبات کردن همه چیز و همه جا به نفع آنهاست.  بدین ترتیب، هر کسی که روی کمک ایالات متحده حساب می‌کند، باید تجربه رهبران کشورهایی که تا به حال به واشنگتن تکیه کرده‌اند، را به خاطر بسپارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پایان گفت: «تجربه تاریخ نشان داده که به محض تغییر وضعیت، واشنگتن بدون عذاب وجدان و بدون کوچکترین تردیدی، رهبران مورد حمایت خود را به حال خود رها کرده و به رحمت سرنوشت می‌سپارد و بدون توجه به آنها مرحله جدیدی از سیاست خودخواهانه خود را آغاز می‌کنند. نمونه بارز این سیاست را همه جهان در خصوص افغانستان مشاهده کرده‌اند.»