جنگ غزه منشاء تشدید اختلافات بایدن و نتانیاهو

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که منافع آمریکا و اسرائیل در جنگ فعلی خاورمیانه هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت از یکدیگر فاصله می گیرند و این موضوع جز اینکه مسیر را برای به نتیجه رساندن تجاوز تل آویو به نوار غزه برای نابودی حماس دشوارتر کند، نتیجه ای نخواهد داشت.

به نوشته این روزنامه، مهمتر از همه اسرائیل حماس را به عنوان یک تهدید وجودی می‌بیند و نابودی آن را یک هدف مهم می‌داند. یعنی هر چیزی کمتر از آن برای اسرائیل شکست است. آمریکا هم خود را به کمک به تل آویو برای شکست دادن حماس است متعهد می داند، اما برای خود جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، تهدیدها فراتر از حماس است. چون دولت او تلاش می کند متحدان خود را علیه تهدید بزرگتر یعنی محور جدید روسیه، چین و ایران حفظ و تقویت کند.

با وجود اینکه آمریکا ادعا می کند خواستار جنگ گسترده منطقه‌ای نیست اما رژیم صهیونیستی تمایل به خطرپذیری بیشتری در این راه دارد و با وجود آگاهی از پاسخ گروه‌های مقاومت در دیگر جبهه‌ها، تجاوز زمینی در غزه را به صورت گسترده پیش می‌برد.

در این راستا آمریکا پاسخ حمایت‌ از جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در سوریه و عراق می‌دهد. نیروهای مقاومت طی یک ماه گذشته نزدیک به ۳۰ بار مواضع واشنگتن در این دو کشور را هدف قرار دادند. با شرایط فعلی، منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال فاصله گرفتن از یکدیگر است چرا که آمریکا به دنبال جلوگیری از تنش و رژیم اسرائیل خواهان پیشروی و تداوم جنایت در غزه است.

پیشینه موضوع

اگرچه جوبایدن پس از عملیات طوفان الاقصی به سرعت بر حمایت صریح خود از رژیم صهیونیستی تاکید کرد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را در سفری به تل آویو در آغوش گرفت، اما پس از آن بارها، تحت فشار منتقدان در حزب دموکرات در تماس‌های تلفنی با نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل باید کارزار نظامی خود را مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی انجام دهد. آمریکا همچنین به صورت فزاینده خواستار وقفه در جنگ برای رساندن کمک بشردوستانه به غزه و آزادی اسرای در بند حماس است.

در واکنش به این فشار، نتانیاهو روز جمعه گفت که وی مخالف آتش بس موقتی است که شامل آزادی زندانی‌های صهیونیست نمی‌شود. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اسرائیل پیشتر زمانیکه دو زندانی آمریکایی آزاد شدند در جنگ یک وقفه ایجاد کرد. یک منبع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که اسرائیل با وقفه در حملات هوایی در نقطه‌ای که اسرا بودند، موافقت کرده است.

دولت بایدن همچنین به رژیم صهیونیستی برای به حداقل رساندن تلفات انسانی و به کارگیری حملات دقیق‌تر فشار آورده است. اما حتی درحالیکه آمار تلفات در غزه بالا می‌رود و بحران بشری بدتر می‌شود، رژیم صهیونیستی حملات همه جانبه هوایی را قطع نمی کند از جمله حمله به اردوگاهی که به شهادت زنان و کودکان زیادی منجر شد.

در طولانی مدت، بایدن به صورت فزاینده خواستار راه حل دو دولتی است چیزی که هیچکدام از اعضای دولت فعلی رژیم صهیونیستی به هیچ وجه اعتقادی به آن ندارند. این مساله و همچنین موضوع‌های داخلی سرزمین‌های اشغالی از جمله اصلاحات قضایی، ریشه‌های اختلاف دولت‌های بایدن و نتانیاهو پیش از عملیات طوفان الاقصی بود.

این دو پیش از جنگ فعلی هیچ نقطه اشتراکی به غیر از اتحاد دیرینه بین واشنگتن و تل آویو نداشتند. بایدن و نتانیاهو سیاست‌های مختلف را دنبال می‌کردند و الان به ظاهر به خاطر جنگ ممکن است روابط خوبی از خود در جلوی دوربین‌های خبری نشان دهند.

جنگ غزه منشاء تشدید اختلافات بایدن و نتانیاهو

اهمیت موضوع

از آنجایی که درگیری در غزه بدون پایان مشخصی ادامه دارد، بایدن و نتانیاهو هر دو با فشارهای سیاسی فزاینده ای در داخل مواجه هستند.

بایدن که در ابتدا به دلیل حمایتش از رژیم صهیونیستی مورد ستایش قرار گرفت، اکنون شاهد انتقاد اعضای حزب خود به ویژه رای دهندگان جوانتر و مسلمانان و عرب-آمریکایی‌ها است که نگران افزایش تعداد تلفات در غزه هستند و از دولت می خواهند که برای برقراری آتش بس هم تلاش کند.

حتی اعضای کنگره که حامی اسرائیل بوده و تاکنون از کمک های نظامی به این کشور حمایت کرده اند، در این هفته گفتند که می خواهند شاهد خویشتن داری بیشتر در عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس باشند.

این مساله می‌تواند برای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا فاجعه بار تمام شود در حالیکه نظرسنجی‌های جدید روزنامه نیویورک تایمز و موسسه سیه‌نا نیز از پیشروی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در ۵ ایالت مهم این کشور خبر می دهند.

از سوی دیگر نتانیاهو نیز که زمانی به عنوان آقای امنیت و آقای اقتصاد شناخته می‌شد، اکنون پس از عملیات طوفان الاقصی شکست بدی را متحمل شده است. پس از این عملیات که یک افتضاح امنیتی کامل برای دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود، ضربه اقتصادی بدی به این رژیم وارد آمد و بر اساس گزارش تارنمای کلکلیست رژیم تل آویو آویو تاکنون بر اثر جنگ غزه ۵۰ میلیارد دلار خسارت دیده است.

اینها نتانیاهو را بیشتر به یک بن بست سیاسی سوق می‌دهد و گزینه‌های پیش روی وی را در سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی فقط به استعفا ختم می‌کند. البته پیش از این نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقابل پرونده‌های فساد مالی سر تسلیم فرود نیاورد و استعفا نکرد اما این یک ننگ تاریخی در صفحه تاریخ ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی است.

در شرایط فعلی اتحاد دولت بایدن و تشکیلات نتانیاهو فقط برای سر جنگ است، اما با تداوم اوضاع کنونی بعید نیست اختلاف‌ها در مورد اتخاذ سیاست‌های جنگی بیشتر خود را نشان دهند.

ارزیابی

در صورتی که رژیم صهیونیستی بتواند در کوتاه مدت به هدف خود در نوار غزه برسد، بعید نیست دولت بایدن نیز بخواهد از سیاست‌های نتانیاهو در این راستا حمایت کند. اما همانطور که مقام‌های رژیم صهیونیستی خودشان اعتراف کردند برای نابودی حماس یک جنگ طولانی مدت خواهند داشت. از همین رو طولانی شدن حضور نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه می‌تواند برای دولت بایدن چالش برانگیز باشد.

حتی تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه به رغم حمایت‌های کور اولیه غرب از اسرائیل، می‌تواند فشارهای بین‌المللی را علیه این رژیم برای توقف آنها افزایش دهد. در این مسیر دولت بایدن نیز که از سوی برخی از اعضای کنگره برای وقفه بشردوستانه تحت فشار است، می‌تواند همان را به دولت نتانیاهو منتقل نماید.

در نتیجه با وجود اتحاد اولیه بین دولت بایدن و نتانیاهو پس از عملیات طوفان الاقصی، اختلاف ریشه‌ای آنها باعث شده تا مشکل فاصله گرفتن منافع در برهه فعلی افزایش یابد و راه این دو نفر در قبال جنگ غزه جدا شود.