جنبش فتح کجاست؟

 نادر الصفدی تحلیلگر در مطلبی در رای الیوم با اشاره به مواضع ضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال تحولات غزه آورده است: به نظر می‌رسد که موضع تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال فجایع خونین در غزه، خشم رهبران حماس و کاربران شبکه‌های اجتماعی و دودستگی در داخل جنبش فتح را به دنبال داشته است.

وی می‌نویسد: با وجود راهپیمایی خشم که در شهر‌های کرانه باختری در محکومیت جنایات اسرائیل برگزار شده است، اما شاهد موضع گیری قوی از سوی اعضای فتح نیستیم و همه می‌پرسند که جنبش فتح کجاست؟ رسانه‌ها از وجود برخی اختلافات داخل آن به سبب موضع این جنبش و نیز موضع تشکیلات خودگردان خبر می‌دهند. احتمال داده می‌شود که فشار‌های داخلی و خارجی سبب شده که آن‌ها در برخورد با تحولات غزه دست به عصا حرکت کنند.

الصفدی می‌افزاید: اظهارات رسمی در سطح سیاسی، از دایره‌ای که اجازه داده شده، خارج نشده و به محکومیت و هشدار و درخواست از جامعه جهانی برای نجات غزه خلاصه شده و این در شرایطی است که بحث بازگردانیدن سیطره تشکیلات خودگردان فلسطین بر غزه برای نابودی حماس از سوی آمریکا و اسرائیل دنبال می‌شود.

وی آورده است: در بیانیه‌ای عجیب و غریب افرادی وابسته به تشکیلات امنیتی فلسطینی، به محمود عباس ضرب الاجل دادند. در بیانیه شماره یک آن‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و امضای نهاد‌های امنیتی- فرزندان فتح را دارد، اشاره شده است: «اگر برادر ابومازن موضع آشکاری درباره رویارویی گسترده با اشغالگران اتخاذ نکند و از اظهارات جنایتکار بلینکن وزیر خارجه آمریکا برائت نجوید، فرمانبرداری در کار نخواهد بود و دستوراتی اجرا نخواهد شد و وفاداری به هیچ نهادی نخواهد بود».

در این بیانیه از نافرمانی در صورتی که محمود عباس موضع روشنی در قبال نبرد تمام عیار با اشغالگران نداشته باشد، خبر داده شده است.

الصفدی در ادامه مطلب خود آورده است: در راستای خشم فزاینده علیه مواضع تشکیلات خودگردان فلسطین، «سامی ابوزهری» از رهبران حماس به شدت از موضع عباس انتقاد کرده است. همچنین «موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس هم گفت که از موضع خفت بار برادرانمان در تشکیلات خودگردان بهت زده شده ایم. ما انتظار بیشتری داشتیم.

در اظهار نظری که نشان از دودستگی در داخل تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح دارد، «عباس زکی» عضو کمیته مرکزی فتح اعلام کرد که حامی عملیات طوفان الاقصی است تا به شدت مورد هجمه سازمان آزادیبخش فلسطین قرار گیرد.

جنبش فتح کجاست؟

از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به شدت از موضع تشکیلات خودگردان انتقاد کردند.

«عمر عساف» از فعالان شبکه‌های اجتماعی گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین تاکنون گامی برنداشته که حامی ملت فلسطین باشد. اشغالگری و مقاومت را برابر دانسته است. تاکنون حتی دعوت به برگزاری نشست کمیته اجرایی هم نکرده است. کاری که باید تشکیلات خودگردان انجام دهد، توقف هماهنگی امنیتی و خروج از توافق با اشغالگران و آزادی بازداشت شدگان مقاومت است».

الصفدی می‌افزاید: سئوالاتی که جوابی برای آن یافت نشده، این است که جنبش فتح کجاست؟ این موضع شرم آور محمود عباس به چه دلیل است؟