راز عملیات هوایی غافلگیرکننده اردن در غزه

 رای الیوم نوشت: پس از اینکه عبدالله دوم شاه اردن یک روز قبل اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور یک محموله کمک دارویی را از طریق هوا به غزه ارسال کرده است، این یک غافلگیری مسرت بخش برای اردنی‌ها و ساکنان غزه بود، اما سئوالات زیادی درباره نحوه این اقدام اردن که آنرا از دیگر کشور‌های جهان متمایز می‌کند، وجود دارد به ویژه در سایه محدودیت‌های گسترده مصر در گذرگاه رفح با غزه و در سایه خشونت بی حد رژیم صهیونیستی که حتی اجازه خروج مجروحان از غزه را هم نمی‌دهد.

شاه اردن هنگامی که شخصا اعلام کرد که نیروی هوایی اردن موفق به فرستادن کمک‌های انسانی و پزشکی برای ادامه فعالیت بیمارستان نظامی میدانی اردنی در غزه شده است، موجی از شعف در میان مردم اردن ایجاد کرد. شاه اردن آشکارا گفت که این کمک‌ها هوایی ارسال شده است و اینکه اردن حامی ملت فلسطین خواهد بود.

ارتش اردن و نیروی هوایی اردن جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه ندادند که چگونه محموله دارویی، درمانی، سرم و تجهیزات پزشکی و ابزار اتاق عمل و جراحی پیچیده را هوایی در غزه پرتاب کردند. به نظر می‌رسد که ارسال هوایی این محموله در بامداد دوشنبه یک راز باقی خواهد ماند و ناظران امور را متحیر نگه خواهد داشت، اما نشانگر این است که اردن تنها کشوری است که موفق به ارسال این حجم زیاد کمک و از طریق هواپیمای نیروی هوایی از طریق هلی برن شده است و با چتر محموله‌های بزرگ را در مکان مناسب انداخته است.

کادر بیمارستان صحرایی اردنی در غزه، این کمک‌ها را به انبار‌های خود منتقل کرده است. این اقدامی فنی و نظامی است که مقامات اردنی جزئیات آنرا فاش نمی‌کنند. شاه اردن شخصا ناظر این عملیات و جزئیات آن بوده و تا بعد از نیمه شب بیدار مانده و سرانجام کار را دنبال کرده است.

راز عملیات هوایی غافلگیرکننده اردن در غزه

این عملیات منحصر به فرد و ارزشمند که در سی و یکمین روز عملیات طوفان الاقصی (دیروز) انجام شده، به ویژه با توجه به اصرار مقامات مصری برای ممانعت از انتقال مجروحان از گذرگاه رفح، قابلیت تعمیم دارد. نیروی هوایی اردن در بحبوحه اوضاع نابسامان غزه، راهکاری خلاقانه و نوآورانه ارائه داده است.

این رسانه در پایان نوشت: جزئیات این عملیات اعلام نشده و اینکه طرف اردنی با هماهنگی طرف اسرائیلی این کار را انجام داده است یا خیر، به ویژه که روابط دیپلماتیک میان طرفین در حال حاضر وجود ندارد.