انتقاد شدید اولمرت از نتانیاهو

 اولمرت در گفتگو با نشریه "پولیتیکو" ضمن عنوان کردن اینکه نتانیاهو در وضعیت «بحران عصبی» به سر می‌برد، به دنبال جلوگیری از کنار گذاشته شدن بخاطر تحمل شکست در حفاظت از امنیت داخلی است.

اولمرت با انتقاد شدید از نتانیاهو گفت: او سرخورده شده است. او مطمئناً از نظر احساسی نابود شده است. منظورم این است اتفاق وحشتناکی برایش افتاده است. بی بی تمام عمرش با فریب‌کاری لقب آقای امنیت را داشت. او آقای مزخرف است. هر دقیقه‌ای که او نخست وزیر است، خطری برای اسرائیل است. جدی می‌گویم. من مطمئن هستم که آمریکایی‌ها درک می‌کنند که او در وضعیت بدی قرار دارد.

به عنوان نمونه‌ای از رویکرد اشتباه نتانیاهو، اولمرت هشدار داد که برنامه راهبردی نخست وزیر رژیم اسرائیل برای حفظ کنترل بر نوار غزه پس از جنگ به نظر بازگشت به سال ۲۰۰۵ یعنی زمانی است که تل آویو حکومت نظامی بر منطقه ساحلی اعمال می‌کرد.

نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرد که منافع اسرائیل در کنترل امنیتی نوار غزه نیست بلکه منافع تل آویو توانایی برای دفاع از خودش به شیوه‌ای قبل از حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) است.

وی همچنین هشدار داد که با توجه به شکست نتانیاهو و وزیرانش بمنظور مشخص کردن یک طرح واقع گرایانه برای اداره غزه پس از حماس، صبر متحدان غربی اسرائیل در حال لبریز شدن است.

اولمرت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به عنوان رهبر حزب لیبرال کادیما نخست وزیری رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت، بیان کرد که در کابینه جنگ اسرائیل تفکر هشیارانه وجود ندارد.

انتقاد شدید اولمرت از نتانیاهو

از زمان عملیات طوفان الاقصی رضایت عمومی از نتانیاهو به پایین‌ترین حد خود رسیده است. یک نظرسنجی در اواسط اکتبر نشان داد که ساکنین سرزمین‌های اشغالی شکست در جلوگیری از حمله حماس را یک «افتضاح» مدیریتی می‌دانند و دو سوم می‌خواهند هر کسی جز نتانیاهو نخست‌وزیر بعدی باشد.

در نظرسنجی دیگری، ۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که نتانیاهو مسئول اتفاقی است که در ۷ اکتبر رخ داده است. هفتاد و شش درصد می خواهند دیر یا زود او از سمت خود کنار برود. حتی اسرائیل هیوم یک روزنامه طرفدار نتانیاهو نیز روز چهارشنبه هفته گذشته بر لزوم کناره گیری او تاکید کرد.