کاخ سفید: اسرائیل با آتش بس ۴ ساعته موافقت کرد

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران اعلام کرد: اسرائیل هر روز یک «وقفه» ۴ ساعته حملات را اجرایی خواهد کرد. اسرائیل به ما گفته است که در طول این ۴ ساعت که از امروز آغاز می شود، حملاتی در این مناطق نخواهد بود.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: ایالات متحده آمریکا همچنان در این لحظه از آتش بس در غزه حمایت نمی کند.

این مقام کاخ سفید گفت ایالات متحده آمریکا از این تحول استقبال می کند و «وقفه ها» را اقدامی در مسیر صحیح می داند.

کربی در عین حال مدعی شد: ما از اسرائیل خواسته ایم تا تلفات غیرنظامی را به حداقل برساند و هر کاری برای کاهش تعداد تلفات انجام دهد. توقف موقت درگیری ها برای غیرنظامیان یک فرصت ایجاد می کند تا از مسیر آسیب خارج شوند.

کاخ سفید: اسرائیل با آتش بس ۴ ساعته موافقت کرد

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: این «وقفه ها» همچنین یک فرصت کوتاه برای خارج کردن امن گروگان ها که در اختیار حماس هستند، ایجاد می کند.

دموکرات‌ های مترقی در آمریکا، مقامات عرب و حتی بعضی از دیپلمات‌های آمریکایی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را برای کمک به پایان جنگ اسرائیل و حماس تحت فشار قرار داده اند اما کاخ سفید حداقل تاکنون خواستار توقف این جنگ نبوده و از سوی دیگر احتمالا تل آویو نیز از این خواسته واشنگتن پیروی نخواهد کرد.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در تحلیلی با بررسی اینکه ایالات متحده آمریکا به دلایل مختلف اسرائیل را برای قبول آتش‌بس در جنگ با حماس تحت فشار نمی‌گذارد، نوشت: مقامات آمریکایی در موضع‌گیری‌های خود در قبال جنگ حماس و اسرائیل چهار هدف را مشخص کرده‌اند که شامل حمایت صریح آمریکا از اسرائیل، جلوگیری از گسترش این درگیری به خارج از نوار غزه، آزادی بیش از ۲۰۰ زندانی در اسارت حماس و کمک به کاهش سطح بحران انسانی در غزه است.

توقف جنگ میان حماس و اسرائیل در این فهرست نیست.نبود توقف جنگ در اهداف آمریکا به این دلیل است که واشنگتن با هدف ادعایی اسرائیل یعنی نابودی حماس، موافق است.

آمریکا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در پاسخ به سوال شبکه خبری سی‌بی‌اس مبنی بر آن که آیا معتقد است «حماس باید کاملا نابود شود»، گفت: بله، معتقدم حماس باید نابود شود.

دولت بایدن اگرچه اسرائیل را برای پذیرفتن توقف (وقفه) موقت حملات و همچنین دقت بیشتر در حملات خود در غزه تحت فشار قرار داده است، اما از آتش‌بس طولانی مدت پشتیبانی نمی‌کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفت: «ما معتقدیم که هنوز زمان مناسب برای آتش‌بس کلی نرسیده است. آتش‌بس کلی به معنای توقف کامل درگیری‌ها در سراسر غزه است که به عقیده ما این موضوع در حال حاضر به سود حماس است.»

به گزارش ایرنا، گروههای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروههای مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

حمایت امنیتی و نظامی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا  از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی به تل آویو برای کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است.