به گزارش افکارنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی وارد مغولستان شد که تساخیا البرگدورج رئیس جمهور مغولستان پس از انتخابات اخیر از همه احزاب خواسته است درباره تشکیل ائتلاف حاکم توافق کنند.

نتایج رسمی نشان می دهد حزب دموکراتیک مخالف اغلب کرسی های پارلمان را به دست آورده است اما این تعداد کرسی کافی نیست.

یکی از مقامات بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا که در این سفر کلینتون را همراهی می کند و خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: «ما از برگزاری این انتخابات در مغولستان استقبال می کنیم. جامعه بین المللی پس از این انتخابات نظاره گر اینست که چگونه حاکمیت قانون اعمال می شود و به اعتقاد من، ما انتظار داریم مذاکرات واقعی در میان بازیگران کلیدی این کشور برگزار شود.»

مغولستان که در حد فاصل میان روسیه و چین واقع شده است به هفت دهه حاکمیت تحت حمایت شوروی سابق در سال هزار و نهصد و نود میلادی پایان داد و از آن زمان تاکنون در مرحله آرام و موفقیت آمیز گذر به دموکراسی با ثبات قرار گرفته است.
اما فساد یکی از مشکلات اصلی در سیاست مغولستان به شمار می رود و اختلافات بر سر انتخابات پارلمانی قبلی در سال دو هزار و هشت میلادی موجب ناآرامی هایی شد که چهار کشته بر جا گذاشت.

بر اساس نتایج منتشر شده در پایگاه اینترنتی رئیس جمهوری مغولستان، حزب دموکراتیک در انتخابات ماه گذشته در راس قرار گرفت و سی و یک کرسی پارلمان را به دست آورد در حالیکه حزب حاکم مردم، بیست و پنج کرسی را از آن خود کرد.
در حال حاضر حزب دموکراتیک قصد دارد ائتلاف حاکم تشکیل دهد اما حزب حاکم مردم بر ضد نظام انتخاباتی و رای گیری اعتراض کرده است.

سخنگوی حزب دموکراتیک مغولستان روز دوشنبه گفت این حزب امیدوار است حمایت یکی از احزاب اقلیت را به دست آورد اما احتمال می رود این مسئله تا ماه آینده اعلام نشود.
آلفونسه لا پورتا سفیر سابق آمریکا در مغولستان گفت: «فکر می کنم سفر کلینتون به این کشور در برهه زمانی مهمی صورت گرفته است.»

وی افزود: «فرصتی به دست آمده است تا همه مردم این کشور به اهمیت حاکمیت خوب و ثبات سیاسی پی ببرند.»
کلینتون که از توکیو وارد اولان باتور پایتخت مغولستان شد قرار است با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در مجمع بین المللی زنان در اولان باتور سخنرانی کند.

وی همچنین قرار است درباره مسائلی با محوریت دموکراسی های جدید و نوظهور سخنرانی کند.

رئیس جمهوری مغولستان یکی از رهبران اصلی انقلاب آرام سال هزار و نهصد و نود میلادی است که به دوران شوروی سابق پایان داد.

میزان رشد اقتصادی این کشور سال گذشته به دلیل رشد در بخش معدن، هفده و سه دهم درصد افزایش یافت.
پیش از کلینتون، جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در اوت سال گذشته، بلند پایه ترین مقام آمریکایی بود که از سال دو هزار و پنج میلادی تاکنون به این کشور سفر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اولان باتور ، بایدن چند ماه پس از اینکه رئیس جمهوری مغولستان متعهد شد به شرکت های آمریکایی نقشی در بخش انرژی رو به رشد این کشور دهد ، به اولان باتور سفر کرد.