چرا آمریکا از سفر شی استقبال کرد؟

  رئیس‌جمهور چین امروز برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-پاسیفیک به آمریکا سفر می‌کند و گفت‌وگویی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواهد داشت.

با توجه به تنش‌ها و تقابلی که در موضوعات مختلف میان آمریکا و چین وجود داشته اهمیت این سفر و ملاقات رهبران این دو کشور را بیش از پیش کرده است.

قطعا علاوه بر مسائل مطرح در روابط دو جانبه مهم ترین موضوعات منطقه‌ای و بین المللی از جمله مساله فلسطین و غزه، جنایت های اسرائیل، جنگ میان روسیه و اوکراین، مساله هسته‌ای ایران در گفت‌وگوهای رهبران دو کشور بررسی خواهد شد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از سفر رئیس‌جمهور چین به آمریکا گفت: تصور می‌کنم چینی‌ها در این گفت‌وگوها دست بالا را خواهند داشت ضمن این که آمریکایی‌ها از این ملاقات و سفر برای گفت‌وگو استقبال کرده‌اند زیرا چین تنها کشوری است که با روسیه روابط دوستانه دارد و می‌تواند وارد گفت‌وگو شود. 

وی با اشاره به اهمیت این سفر برای چینی‌ها اظهار داشت: در حال حاضر بحران خاورمیانه و غزه تشدید شده و احتمال گسترش درگیری در لبنان نیز وجود دارد، آمریکایی‌ها تاکنون موفق شده‌اند، نگذارند جنگ گسترش یابد اما به نظر از این به بعد اوضاع از کنترل‌شان خارج می شود زیرا به پایگاه‌های آمریکا در منطقه حملاتی صورت می‌گیرد و متقابلا این درگیری‌ها ادامه دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به ارتباطی که چینی‌ها در منطقه به ویژه با ایران دارند، آمریکایی‌ها می‌خواهند تا چین مداخله کرده و از گسترش جنگ جلوگیری شود زیرا فعلا اسرائیل در منطقه غزه تمرکز دارد تا فشار بیشتری به حماس و جهاد اسلامی بیاورد ضمن اینکه تلاش دارد آن ها را از بین ببرد.

سفیر سابق کشورمان در نروژ خاطرنشان کرد: با این شرایط اولویت نخست برای چینی‌ها خاورمیانه است و بعد اوکراین، زیرا پیش از این هم طرح صلحی را ارائه کرده بودند که کارساز نبود و به نظر توسط غربی‌ها یا ناتو رد شد.

چرا آمریکا از سفر شی استقبال کرد؟

فرجی راد ادامه داد: بنابراین در شرایط فعلی غرب، اروپا و آمریکا نمی‌خواهند در چند جنگ مشغول باشند چون بازنده خواهند بود، لذا به دنبال این هستند تا راهکاری پیدا کنند و با اوکراینی ها صحبت کنند از طرفی اتحادیه اروپا هم مساله عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را مطرح کرده و درواقع از این طریق می‌خواهند چینی‌ها بر روی روس‌ها تاثیر بگذارند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که مساله دیگر هم به منطقه ما و تنش میان ایران و آمریکا سر قضیه برجام مربوط می شود، گفت: احتمالا آمریکایی‌ها از چینی ها برای کنترل غنی‌سازی و فعالیت هسته‌ای ایران کمک می خواهند زیرا ممکن است ایران به غنی‌سازی بیشتر بپردازد.

فرجی راد همچنین اظهار داشت: موضوعات دیگر هم به روابط میان چین و آمریکا مربوط است و درصدد هستند تا تنش را کم کنند، به عنوان مثال در موضوع تایوان و دریای جنوبی چین از زمان آغاز درگیری ها در غزه و سرزمین های اشغالی، فعالیت چین در منطقه خودشان افزایش پیدا کرده، حدود ۱۰۰ هواپیمای چین وارد آب‌های تایوان شده اند و با وجود اعتراض تایوانی‌ها اعلام کرده اند که ما مرز نداریم تمام مرزها برای چین است. همچنین با دو کشتی فیلیپینی درگیر شده اند با این استدلال که آب های چین ارتباطی به تایوان ندارد لذا تمام این فعالیت‌ها آمریکایی‌ها را نگران کرده است.

سفیر سابق کشورمان در نروژ در ادامه بیان کرد: کنترل مسائل هسته‌ای و موشک‌ها یکی دیگر از موضوعات گفت‌وگوهای رهبران چین و آمریکا خواهند بود زیرا چینی ها از لحاظ کلاهک هسته‌ای از روسیه و آمریکایی‌ها عقب‌تر هستند و به دنبال افزایش آن‌ها می‌باشند.

وی تصریح کرد: مسائل اقتصادی و تعرفه ‌ای تجاری و سرمایه‌گذاری نیز مطرح خواهد شد کما این که همیشه مورد گفت‌ گوی چینی‌ها و آمریکایی‌ها بوده است. بنابراین ملاقات شی‌جینپینگ، رئیس‌جمهور چین و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از ملاقاتی که در اندونزی داشتند مهم خواهد بود.

فرجی راد درباره این که آمریکایی ها قبلا هم از چین درخواست کرده بودند تا در مساله درگیری اخیر در منطقه و غزه مداخله کند، گفت: در حال حاضر قطر، آمریکا و اسرائیل در رابطه با آتش‌بس موقت کار می‌کنند، این که چینی‌ها در این سفر گفت‌وگو داشته باشند، بستگی به چین دارد که تا چه اندازه می‌توانند از آمریکا امتیاز بگیرند این‌طور نیست که چینی‌ها به راحتی وارد گفت‌وگو شوند.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: درگیری در خاورمیانه آمریکا را به خود مشغول کرده و این مساله هم به نفع چین است هم به نفع روسیه، زیرا چینی‌ها بدشان نمی‌آید از مسائل مرتبط با آن‌ها فاصله گرفته شود لذا باید دید در مذاکراتشان با آمریکایی‌ها چه چیزی به دست می آورند. از طرف دیگر روسیه در شرایط فعلی دست بالا را دارد و ممکن است به نحوی جنگ تمام شود و چون اوکراین پیشرفتی نداشته و براساس آنچه شواهد نشان می دهد روسیه خود را پیروز جنگ اعلام کند.