ولی‌عهد بحرین حمله حماس به اسرائیل را محکوم کرد

«سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد بحرین ، شامگاه امروز (جمعه)، در افتتاحیه نشست «حوار المنامه» حمله مقاومت اسلامی فلسطن ( حماس ) به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

ولی‌عهد بحرین در این نشست گفت: «صحبت کردن درباره اوضاع غزه دشوار است؛ اما نمی‌تواند سخت‌تر از زندگی تحت حملات پیوسته به غزه باشد. قرآن کریم و تورات و تمام کتاب‌های آسمانی کشتار غیرنظامیان و بی‌گناهان را حرام کرده‌اند. به نظر من هر دو طرف به این آموزه‌ها پایبند نبوده‌اند، به همین دلیل من بر این باورم که ما بایست هر دو طرف را محکوم کنیم. من به صراحت حماس را محکوم می‌کنم».

سلمان بن حمد آل خلیفه در بخش دیگری اضافه کرد: «حمله هفتم اکتبر [حماس] وحشیانه، وحشتناک و کورکورانه بود. آن‌ها زنان و کودکان و سالمندان را کشتند».

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

«محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب القسام» شاخه نظامی حماس علت آغاز این عملیات را واکنش به جنایات‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به‌ویژه در مسجد الاقصی اعلام کرد.

 الضیف در این باره گفته بود: « [صهیونیست‌ها] به مدافعان [مسجد الاقصی] تعرض کردند، حرمت مسجد را از بین بردند و ما پیشتر به آن‌ها هشدار داده بودیم. صدها نفر امسال به علت جنایت اشغالگران شهید و مجروح شدند. فراخوان‌های ما برای معامله تبادل اسرا  رد شد و هر روز تخلفات در کرانه باختری ادامه داشت».

ولی‌عهد بحرین در ادامه سخنرانی خود ضمن درخواست آزادی اسرای صهیونیست و اسرای فلسطینی بیان کرد: «من حمله هوایی [اسرائیل] را نیز که منجر به کشته شدن بیش از ۱۱ هزار نفر از جمله ۴ هزار و ۷۰۰ کودک در غزه شده را محکوم می‌کنم».

رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از ۱۲ هزار فلسطینی را در حمله به نوار غزه به شهادت رسانده‌ که از این تعداد حدود ۵۰۰۰ نفر کودک و حدود ۳۳۰۰ هزار نفر دیگر زن بوده‌اند.

اوضاع غزه در پی حملات رژیم اسرائیل به‌قدری رو به وخامت نهاده که «پدرو آروجو آگودو» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آب و بهداشت، امروز (جمعه)، در بیانیه‌ای اقدام اسرائیل در محروم کردن مردم غزه از آب آشامیدنی سالم را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» توصیف کرد.

تل‌آویو بعد از گذشت ۴۲ روز از آغاز جنگ و تحت فشارهای جهانی، بالاخره، عصر امروز با ورود محدود سوخت به نوار غزه موافقت کرد. 

موافقت با ورود محدود سوخت به غزه به علت ترس از شیوع وبا در اراضی اشغالی فلسطین و وخامت اوضاع بهداشتی در نتیجه فشارهای بین‌المللی  صورت گرفت.