حکم بازداشت پوتین در ارمنستان

دیوان کیفری بین‌المللی(ICC) اعلام کرد باتوجه به اینکه جمهوری ارمنستان اسناد مرتبط با تایید و تصویب اساسنامه رم را به طور رسمی در اختیار این دیوان قرار داده است، از اول فوریه ۲۰۲۴ به عضویت کامل دیوان کیفری بین المللی درخواهد آمد.

در بیانیه مطبوعاتی این دیوان آمده است: ارمنستان به یکصدوبیست‌وچهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که به اساسنامه(رم) می‌پیوندد.

همچنین براساس این بیانیه، مقامات ارمنستان در مکاتبه با دیوان کیفری بین المللی اعلام کرده‌اند که این کشور «صلاحیت قضایی این دیوان در احکام صادرشده از ۱۰ مه ۲۰۲۱ به بعد را می‌پذیرد.»

مسکو پیش‌تر از ارمنستان به‌دلیل پیوستن به اساسنامه رم انتقاد کرده و آن را اقدامی غیردوستانه خوانده بود. میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که دیوان کیفری بین‌المللی (که پیش از این حکم بازداشت مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور را صادر کرده است)، هیچ ارتباطی با عدالت ندارد زیرا نهادی سیاست‌زده است و برای آنهایی که مطلوب غرب نیستند، قرار بازداشت صادر می‌کند. به گفته گالوزین، این احکام «کاملا باطل بوده و محلی از اعراب ندارند.»

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز در این میان مدعی شده است که ایروان رویکرد سیاست خارجی خود را تغییر نخواهد داد و تایید اساسنامه رم، به هیچ عنوان اقدامی علیه روسیه نیست و فرآیند تصویب آن پیش از صدور حکم بازداشت برای پوتین آغاز شده بود.