نیاز مبرم به سوخت در غزه همچنان پابرجاست

 «یحیی السراج» شهردار غزه امروز (پنج آذر) در سومین روز آتش‌بس چهار روزه، گفت که همین امروز باید سوخت به غزه برسد و فردا برای این کار دیر است.

به نوشته خبرگزاری شهاب، «یحیی السراج» شهردار غزه گفت که حجم گسترده‌ای از مشکلات همچنان به دلیل نرسیدن سوخت کافی به این منطقه هنوز پابرجاست.

اوگفت: «رژیم اشغالگر مانع رسیدن سوخت کافی برای باز کردن جاده‌ها و خیابان‌ها می‌شود، همین امروز باید سوخت به دست ما برسد و فردا دیر است. تعداد کمی از کامیون‌های حامل کمک‌ها به شمال غزه رسیده است، پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 200 کامیون حامل کمک‌ها امروز به غزه برسد که نسبت به نیازهای اولیه ناچیز است؛ حدود ۷۰۰ هزار نفر در شهر غزه و شمال منطقه به خدمات نیاز دارند».

«یحیی السراج» با بیان اینکه اسرائیل مانع بازگشت مردم به خانه‌هایشان می‌شود، خبر داد که تعدادی از ساکنان غزه زمانی که قصد بازگشت به خانه‌هایشان در منطقه «تل الهوی» را داشتند، هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند.

خبرنگار وفا نیز در این باره گزارش داد گروهی از فلسطینیان که برای بررسی وضعیت خانه خود به اطراف بیمارستان اندونزی در منطقه «بیت لاهیا» (شمال نوار غزه) رفته بودند، مورد حمله نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند. ۳ فلسطینی در پی این تیراندازی مجروح شده‌اند.

خبرگزاری تشکیلات خودگردان می‌گوید نیروهای اسرائیلی بعد از اعلام آتش‌بس به ۱.۷ میلیون آواره فلسطینی که در زمان جنگ به جنوب غزه پناه برده بودند، نه اجازه رفتن به خانه‌هایشان را می‌دهد و نه اجازه می‌دهد در زیر آوارها به دنبال اعضای مفقود‌شده خانواده‌هایشان باشند؛ خانه‌هایی که اکثر آن‌ها در جریان جنگ در شمال یا مرکز نوار غزه یا به طور کامل یا به طور جزئی ویران شده‌اند.

شهردار غزه همچنین نسبت به شیوع انواع بیماری‌ها و وبا در غزه هشدار داد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا آب و غذا و به خصوص سوخت به غزه برسانند. او از اینکه نهادهای بین المللی در غزه حضور ندارند انتقاد کرد.

او گفت که هنوز یک لیتر سوخت هم به دست شهرداری غزه نرسیده است و این نهاد برای انتقال آوار، راه‌اندازی چاهها و رساندن غذا نیاز به سوخت دارد و از سوی دیگر اسرائیل اجازه دسترسی به شرق غزه را نمی‌دهد.

از سوی دیگر «سلامه معروف» رئیس دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه نیز گفت که در روزهای آتش‌بس حجم جنایتی که در این شهر رخ داده نمایان شده است.

نیاز مبرم به سوخت در غزه همچنان پابرجاست

به گفته او رژیم اشغالگر طی ۵۰ روز جنگ ۴۰ هزار تن بمب و موشک بر سر غزه ریخته و رسانه‌ها نتوانسته‌اند جنایات این رژیم را به خوبی منعکس کنند و این جنایات از دید دوربین‌ها مخفی مانده است.

آتش‌بس چهار روزه در غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا آغاز شده و تاکنون دو مرحله تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل انجام شده است.

طی ۵۰ روز حملات بی امان و بی هدف رژیم اسرائیل در غزه به گفته نهاد دیدبان حقوق بشر اروپایی، حدود ۲۰ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که ۸۵۰۰ نفر از آن‌ها کودک هستند. به گفته دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس، بیمارستان شفا دیگر قادر به ارائه خدمات نیست و باید یک بیمارستان صحرایی بزرگ ساخته شود.

به گفته سلامه معروف ادعاهای اشغالگران درباره بیمارستان الشفاء احمق فرض کردن رسانه‌هاست.