اوضاع بد اسیران فلسطینی ورای تصور است

حنان البرغوثی آزاده فلسطینی، خواهر نائل البرغوثی باسابقه‌ترین اسیر فلسطینی و مادر ۴ اسیر فلسطینی که در جریان توافق تبادل اسیران میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس و رژیم صهیونیستی آزاد شد در گفت‌وگو با روسیا الیوم اعلام کرد که گرچه اوضاع اسیران فلسطینی پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر خوب نبوده، اما پس از هفتم اکتبر اوضاع آنان بسیار بیش‌تر از حد تصور بد شده است.

وی افزود: در حال حاضر اسیران از غذا، آب آشامیدنی، لباس‌ها و حتی بالش زیر سر متعلق به خود محروم هستند. اسرائیلی‌ها آب و برق را قطع، تلویزیون و رادیو را مصادره و ارتباط ما با جهان خارج را قطع کردند. ما ۸۰ اسیر در زندان بودیم و غذایی که به ما داده می‌شد به سختی برای ۴۰ نفر یا حتی کمتر کافی بود.

البرغوثی در مورد آزادی خود گفت: بانوان اسیر جدیدی به زندان آورده می‌شدند و ما احتمال می‌دادیم که توافق تبادل اسیران حاصل و به اجرا گذاشته شود. ساعت ۹ و نیم صبح روزی که ما آزاد شدیم برخی نظامیان مرد ارتش رژیم صهیونیستی بدون اطلاع وارد محوطه زندان شدند و بدون این که به ما فرصت کاری را بدهند به ما دستبند زدند و با بی‌احترامی ما را همراه خود بردند.


وی ادامه داد: با این حال وقتی مدیر زندان کلمه توافق تبادل را به زبان آورد حقارت در چشمان وی مشهود بود. آن‌ها ۳ نفر ۳ نفر ما را با خود به سازمان اطلاعات بردند، با وحشی‌گری کارها را پیش بردند و ما را تهدید کردند که اگر جشن و استقبال از ما صورت بگیرد دوباره بازداشت خواهیم شد.

البرغوثی گفت: ما صاحب حق و آن‌ها باطل هستند. ما از حق و سرزمین خود دفاع می‌کنیم. هرکس بیاید و قصد داشته باشد شما را از خانه‌تان بیرون کند حق دارید در برابرش مقاومت کنید. آن‌ها کینه شکست خود را بر سر بانوان اسیر خالی کردند.

وی ادامه داد: در هفتم اکتبر زندان‌بان‌های اسرائیلی ما را به اتاق‌ها فرستادند و به سمت ما گاز اشک‌آور پرتاب کردند. آن‌ها «مرح باکر» نماینده بانوان اسیر را به سلول انفرادی بردند، او را کتک زدند، به وی توهین کردند و ۵ اسیر دیگر را نیز به همین شکل مورد برخورد قرار دادند. وی تا روز آزادی بدون دلیل در سلول انفرادی بود.

البرغوثی گفت: در نوزدهم اکتبر ماموران اسرائیلی باز هم به زندان یورش آوردند و هر آن چه که باقی‌مانده بود را مصادره کردند و به شدت ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بدن اسیران کبود شده بود. به سوی ما گاز پرتاب کردند تا جایی که من یک لحظه احساس کردم در حال جان‌دادن هستم.

وی افزود: بانوان اسیر مورد اهانت و تحقیر قرار می‌گیرند و با الفاظ زشت خطاب می‌شوند. دخترانی که در برهه اخیر بازداشت شدند بیش از بقیه مورد اهانت قرار می‌گرفتند، به صورت عریان مورد تفتیش قرار می‌گرفتند و به تجاوز تهدید می‌شدند. زندان‌بان‌ها تلاش داشتند میان اسیران جدید و قدیم اختلاف بیاندازند.

البرغوثی ضمن ارسال درود به مبارزان مقاومت، گردان‌های قسام، یحیی السنوار و محمد الضیف، خطاب به اسیران فلسطینی گفت: آزادی نزدیک است.