پرتاب اولین ماهواره جاسوسی کره‌جنوبی به فضا

  ماهواره حمل شده توسط موشک «فالکون ۹ اسپیس‌ایکس» از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از وزارت دفاع کره‌جنوبی گزارش داد، این ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفته و به ‌طور عادی در حال فعالیت است.

یونهاپ همچنین در گزارشش تاکید کرد: این ماهواره قادر است اجسامی به کوچکی ۳۰ سانتی‌متر (۱۱.۸ اینچ) را شناسایی کند.

این خبرگزاری به نقل از یکی از مقامات وزارت دفاع کره‌جنوبی نوشت: سئول برای ثبت تصاویر با وضوح بالا به ماهواره‌های نظامی و تجاری ایالات متحده نیاز دارد. این پرتاب به ارتش کره‌جنوبی، قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی را ارائه می‌دهد.

وزارت دفاع کره‌جنوبی گفت که این ماهواره روز جمعه تقریبا چهار دقیقه پس از پرتاب در ساعت ۱۰:۱۹ صبح به وقت محلی در مدار قرار گرفت و موفق شد با ایستگاه زمینی در ساعت ۱۱:۳۷ ظهر ارتباط برقرار کند که این اقدام حاکی از فعالیت طبیعی و عادی این ماهواره است.

سئول همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در مجموع پنج ماهواره جاسوسی را به فضا پرتاب کند تا «بهتر بتواند فعالیت‌های کره‌شمالی را رصد کند.»

این پرتاب کره‌جنوبی درحالی رخ داده که چندی پیش کره‌شمالی از پرتاب اولین ماهواره تجسسی خود خبر داد.

خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای اعلام کرد که این کشور یک موشک حامل ماهواره شناسایی «مالی‌گیونگ -۱» را از استان فیونگان به فضا پرتاب کرده‌است، این موشک با موفقیت مسیر مورد نظر را طی کرده و ماهواره جاسوسی را «دقیقا» در مدار خود قرار داده‌است.

این خبرگزاری امروز (شنبه) ضمن صدور بیانیه‌ای هشدار داد که هرگونه «خصومت و دخالت» در روند کاری این ماهواره به منزله «اعلام جنگ» خواهد بود.

اولین ماهواره جاسوسی کره‌جنوبی به فضا

واشنگتن، پرتاب کره‌شمالی را محکوم کرده و استدلال می‌کند که چنین موضوعی نقض محدودیت‌های بین‌المللی صورت گرفته درخصوص فناوری موشک بالستیک پیونگ‌یانگ است. در پاسخ به این اقدام کره‌شمالی، آمریکا، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی تحریم‌های جدیدی علیه کره‌شمالی وضع کردند و این اقدامات را «بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی» خواندند.

از طرفی کره‌شمالی هفته گذشته هشدار داد، به اقدامات حاکمیتی خود از جمله پرتاب ماهواره ادامه خواهد داد و این درحالی است که یونهاپ گزارش داد، کره‌شمالی از توافق سال ۲۰۱۸ که برای کاهش تنش‌های نظامی با سئول طراحی شده بود، خارج و متعهد شد که نیروهای بیشتری را در «منطقه غیرنظامی» بین دو کُره مستقر کند.

وزارت دفاع کره‌شمالی با اشاره به منطقه غیرنظامی بین دو کره افزود: ما از تمامی اقدامات نظامی اتخاذ شده برای جلوگیری از تنش‌ها و درگیری‌های نظامی در همه حوزه‌ها از جمله زمینی، دریایی و هوایی خارج می‌شویم و نیروهای مسلح قدرتمندتر و سخت‌افزارهای نظامی جدید خود را در منطقه در امتداد خط مرزی نظامی مستقر خواهیم کرد.