صدای اعتراض طالبان بلند شد/ عصبانیت طالبان از این اقدام

 نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در امارات با عنوان «کوپ ۲۸» از روز پنجشنبه، ۹ آذر آغاز شد و ریاست آن را سلطان‌احمد الجابر، مدیر اجرایی شرکت ملی نفت امارات به عهده دارد.

در شرایطی که افغانستان یکی از بزرگترین کشورهای متأثر از تغییرات اقلیمی در سال های اخیر بوده این نشست بدون حضور نماینده افغانستان برگزار شد.

روح الله امین، رییس بخش تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست طالبان امروز (شنبه، ۱۱ آذر) گفت: با وجود تلاش‌های اداره محیط زیست این نشست بدون حضور نماینده افغانستان برگزار شد و سازمان ملل موضوع حقوق بشری را با سیاست یکی ساخته است.

به گفته وی، این نشست برای کشورهای توسعه نیافته همانند افغانستان از اهمیت فوق العاده برخوردار بود زیرا اگر نماینده افغانستان در این نشست حضور پیدا می کرد از حقوق محیط زیستی و فرصت‌های مالی به نفع مردم افغانستان استفاده می‌شد.

روح الله امین تصریح کرد: موضوع تغییرات اقلیمی مختص به یک جغرافیا، منطقه و افغانستان نیست، بلکه بحث فرا منطقه ای و جهانی است.

رییس بخش تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت سرپرست طالبان، با انتقاد از سازمان ملل‌متحد افزود: عدم حضور نماینده افغانستان در این نشست به معنای محروم کردن مردم افغانستان از حقوق محیط زیستی و فرصت های موجوده مالی از تغییرات اقلیمی است.

صدای اعتراض طالبان بلند شد/ عصبانیت طالبان از این اقدام

وی همچنین اضافه کرد، که پیامد حضور نداشتن نماینده افغانسنان در این نشست منفی است و اهداف کنوانسیون سازمان ملل‌متحد و دیگر سازمان های مدافع محیط زیست را تحت تاثیر قرار میدهد.

امین گفت: عدم حضور نماینده افغانستان در این نشست باعث خواهد شد که جامعه آسیب پذیر کشور، فرصت های مالی محیط زیستی را از دست بدهد.

این مقام اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید: در نشست تغییرات اقلیمی، صندوق مالی تغییر اقلیم ایجاد شده و در اولین روز این نشست برای کشورهای آسیب پذیر حدود ۵۰۰ میلیون دلار در این صندوق جمع آوری شده است.

وی افزود: اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان تلاش می کند تا در نشست های بعدی شرکت کند.

امین افزود: موضوع تغییرات اقلیمی هیچ ربطی به سیاست ندارد و کاملا حقوق بشری است و تطبیق پروژه های محیط زیستی به نفع مردمی است که آسیب دیده از تغییرات اقلیمی هستند. افغانستان به طور عملی آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی است و به عنوان یک کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی، در رده ششم قرار دارد.

رییس تغییرات اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: بخش های کشاورزی و آب افغانستان به طور عملی از تغییرات اقلیم آسیب می بینند.

وی با اشاره بر اعلامیه «یوناما» مبنی بر تعلیق بودن کمک های مالی تغییرات اقلیمی در افغانستان گفت: تعلیق کمک‌های مالی تغییرات اقلیم در افغانستان، یک فاجعه و ظلم در حق مردم افغانستان بوده و این کار باعث می‌شود تا اداره محیط زیست کشور در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی کاری نتواند انجام بدهد.

در این کنفرانس که تا ۱۲ دسامبر ادامه خواهد داشت، انتظار می‌رود که بیش از ۷۰ هزار نفر شرکت کنند.

انتظار می‌رود پیش از سایر بحث‌ها، نمایندگان کشورها در مورد ایجاد صندوق جدید برای پرداخت خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی به کشورهای آسیب‌پذیر و فقیر، به توافق برسند.

نمایندگان کشورهای جهان در این کنفرانس در مورد حذف تدریجی استفاده از زغال‌سنگ، نفت و گاز که عامل اصلی تغییر اقلیمی به شمار می‌روند نیز مذاکره خواهند کرد.

این بیست‌وهشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد است که از زمان اولین توافق در مورد تغییرات اقلیمی در سال ۱۹۹۲ میلادی، کنفرانس‌های سالانه در این مورد از سوی این سازمان برگزار می‌شود.