عروسک‌گردانی «ایپک» با بایدن در جنگ غزه

 در جریان حملات دو ماهه رژیم صهیونیستی به غزه و نسل‌کشی در این باریکه جغرافیایی اگرچه حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از تل‌آویو بر کسی پوشیده نماند اما کمتر کسی به نقش «کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل» که به اختصار «ایپک» می‌گویند، در این ماجرا توجه نشان داده‌است.

ماموریت ایپک از اثرگذاری بر کارتر تا بایدن

به تازگی کارتر ۹۹ ساله ضمن اشاره به ماموریت آیپک، بر لزوم اطاعت‌پذیری آمریکا از اسرائیل تاکید کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا که به فلسطین عزیمت کرده و اوضاع را از نزدیک دیده‌است، در پاسخ به پرسش خبرنگار که از وی می‌پرسد «چه دیدی؟»، می‌گوید: یک شکنجه ی حقوق بشری در حال رخ دادن است.

وقتی خبرنگار می‌پرسد که «پس چرا کاری نمی‌کنید؟»، کارتر می‌گوید: من به عنوان یک مسیحی در سیاستِ آمریکا به همراه خیلی های دیگر متعهد به یک قانون هستیم. آن قانون می‌گوید هرچه رژیم صهیونیستی هر زمان انجام داد باید مورد حمایت قرار بگیرد و در عین حال باید با رسانه افکار عمومی را برای پذیرفتن آن متقاعد کرد. ماموریت آیپک که به طور ویژه بر این مهم تمرکز دارد، حمایت از صلح نیست. ما مامور به حمایت از سیاست های اسرائیل هستیم. هرچه که باشد....»

اظهارات کارتر را با ادبیاتی دیگر، «جان مرشایمر» و «استفان والت» در کتاب «گروه فشار اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» بیان می‌کنند. در این کتاب آمده است که تنها توجیه حمایت‌های غیرعادی و غیرمنطقی آمریکا از اسرائیل، نفوذ لابی‌های یهودی در ساختار ایالات متحده همچون لابی آیپک است. این لابی‌ حتی در تنظیم سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده و جنگ‌های ویرانگری که این کشور در خاورمیانه به راه انداخت نیز نقش تاثیرگذاری داشت.

در عمل هم شاهد اطاعت‌پذیری مقامات عالی رتبه آمریکایی حتی شخص رئیس جمهور از تصمیمات ایپک هستیم. به عنوان نمونه «جرج بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا بعد از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که با تشکیل دولت مستقل فلسطینی برای حل درگیری اسرائیلی-فلسطینی موافقت کرده اما بعد از واکنش تند این لابی یهودی، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.

اما هیچ دولتی به اندازه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده تحت سیطره ایپک قرار نداشت. از آنجایی که طی سال‌های اخیر آیپک تبدیل به بازوی بزرگ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی شده، این لابی یهودی در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، همه خواسته‌های نتانیاهو از جمله مطرح کردن پروژه ضد فلسطینی «معامله قرن»، الحاق کرانه باختری، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و تشدید تحریم‌ و فشارهای علیه ایران و ... را به ترامپ تحمیل کرد.

دولت بایدن با وجود سردادن شعارهای حقوق بشری اما از قدرت کافی برای مقاومت در برابر لابی رژیم صهیونیستی و توقف آتش جنگ در فلسطین اشغالی برخوردار نیست. البته عملکرد بایدن در جنگ غزه را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن انتخابات سال آینده آمریکا تحلیل کرد.

انتخابات ۲۰۲۴ و نیاز بایدن به حمایت ایپک

نتایج نظرسنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سینا نشان می‌دهد که ترامپ در رقابت با بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ میلادی، در پنج ایالت حساس و کلیدی از شش ایالت مهم آمریکا پیشتاز است. از این رو بایدن به بهای کسب حمایت لابی ایپک در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، مشغول مدیریت صحنه جنگ و حتی خط‌دهی به رژیم اشغال‌گر قدس در شیوه بمباران و نسل‌کشی در غزه است.

این لابی یهودی با هر دو حزب آمریکا دارای روابط نزدیک است و از سال ۲۰۲۱ برای نامزدهای مورد حمایت خود اقدام به جمع‌آوری بودجه کرده و حتی از طرف آنها اقدام به هزینه می‌کند.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ دو نامزد اصلی حزب دموکرات و جمهوریخواه یعنی «هیلاری کلینتون» و ترامپ در مقر این لابی حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداختند. در سال ۲۰۲۲ لابی ایپک از ۳۶۵ نامزد جمهوری خواه و دموکرات با اختصاص ۱۷ میلیون دلار حمایت مالی کرد.

با این حال طی سال‌های اخیر برخی سیاستمداران و روزنامه‌نگاران آمریکایی ایپک را لابی دست راستی می‌دانند که متحد حزب لیکود در اسرائیل بوده و دارای روابط عمیق با اکثر نمایندگان حزب جمهوری خواه آمریکا است.

البته حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه در عمل نشان داد که فارغ از بازی جناحی، حفظ رژیم اشغالگر برای مقامات آمریکا یک اولویت است.

از این رو آمریکای بایدن علاوه بر کمک مالی ۳.۸ میلیارد دلاری به تل‌آویو، در یک طرح حمایتی مبلغ ۱۴.۳ میلیارد دلار برای حمایت از ماشین جنگی صهیونیست‌ها در باریکه غزه اختصاص داد.

کارشناسان معتقدند اختصاص چنین منابع مالی به همراه حمایت کامل نظامی سنتکام در غرب آسیا نتیجه طبیعی فشارهای لابی یهود در واشنگتن است. وبگاه لابی ایپک با تعریف بخش اختصاصی برای «تماس به کنگره» سعی دارد تا با استفاده از پوشش «درخواست‌های مردمی» نمایندگان مجلس آمریکا را به سمت افزایش حمایت از رژیم صهیونیستی هدایت کند.

در مجموع، خطوط اصلی سیاست خارجی آمریکا در منطقه غرب آسیا توسط لابی‌های بزرگ حامی صهیونیسم به‌ویژه ایپک» تدوین و در کنگره به تصویب می‌رسد. این لابی قدرتمند در کنار سایر لابی اسلحه سازی، انرژی، داروسازی، کارخانه‌های صنعتی و … در روند «تصمیم گیری» و تصویب قوانین در آمریکا نقشی کلیدی ایفا می‌کند. بنابراین حمایت تمام قد آمریکا در جریان اشغال غزه نیز چیزی جز ادامه روند قبلی و عروسک‌گردانی ایپک با بایدن سالخورده نیست.