دوراهی راهبرد بایدن در جنگ غزه

 این روزنامه آمریکایی افزود: بایدن از زمان حمله حماس علیه (رژیم) اسرائیل از ادعایی به نان "حق این رژیم برای دفاع از خود" دفاع کرده است، این در حالی است که تیم او فشارها برای کاهش تلفات غیرنظامی در غزه را افزایش داده است.

نیویورک تایمز نوشت: بایدن به مدت دو ماه قویا از (رژیم) اسرائیل برای دفاع از خود حمایت و تلاش کرد مواضع متعادلی را در این خصوص اتخاذ کند اما در حالی که نیروهای (رژیم) اسرائیل به سمت جنوب غزه حرکت می‌کنند، سوال اینجاست که چگونه به این روند ادامه خواهد داد.

مقامات دولت آمریکا تاکید دارند که در هفته‌های گذشته به لطف این رویکرد رئیس‌جمهوری نفوذ معناداری بر اقدامات (رژیم) اسرائیل داشته‌اند و همچنان به این رویه ادامه می‌دهند اما تماس‌های شبانه بین واشنگتن و تل‌آویو به‌شکل فزاینده‌ای پرتنش شده و پیام‌های علنی مقامات ارشد دولت آمریکا در روزهای اخیر لحن تندتری به خود گرفته است.

این اصطحکاک در روابط دو طرف روز سه‌شنبه زمانی بروز کرد که وزارت خارجه آمریکا ممنوعیت روادید برای شهرک‌نشین‌های کرانه باختری وضع کرد. این شهرک‌نشین‌ها آنهایی هستند که اقدامات خشونت‌آمیزی را علیه فلسطینی‌ها بکار بسته‌اند و این تصمیم وزارت خارجه آمریکا توبیخی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده که اقدامی برای جلوگیری از چنین حملاتی به دور از اقدامات صورت‌گرفته در غزه انجام نمی‌دهد. در عین حال برخلاف هشدارهای واشنگتن، نتانیاهو مدعی شده که ارتش این رژیم کنترل امنیت غزه را مدت‌ها بعد از شکست حماس برعهده خواهد گرفت.

نیویورک تایمز نوشت: این موضوع برای هر دو طرف خطرناک است. رژیم (اسرائیل) به ریاست نتانیاهو به حمایت دولت بایدن برای تامین نیروهای خود و جلوگیری از فشارهای بین‌المللی از جمله فشار سازمان ملل نیاز دارد. سرنوشت بایدن نیز به نوبه خود به‌قدری به اسرائیل گره خورده که عملا به مالک عملیات نظامی اسرائیل بدل شده است؛ به همین دلیل با انتقادهای سیاسی از جمله از سوی چپ‌ها در درون حزب خود مواجه است تا جایی که آنها او را متهم می‌کنند که در کشتار جمعی غیرنظامیان نقش دارد.

این روزنامه افزود: در حال حاضر، بایدن انتقال علنی پیام‌های هشدارآمیز را به زیردستان خود واگذار کرده است. در روزهای اخیر، کامالا هریس معاون بایدن به‌صراحت گفته که (رژیم) اسرائیل باید از غیرنظامیان بی‌گناه محافظت کند». وی مشاور خود را به تل آویو فرستاد تا این پیام رهبران عربی را که در سفر به دبی با آنها ملاقات کرد، انتقال دهد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: برای ما مهم است که تلفات گسترده غیرنظامیان و آوارگی گسترده آنها که در شمال غزه مشاهده کردیم در جنوب تکرار نشود.

روایت نیویورک‌تایمز از دوراهی راهبرد بایدن در جنگ غزه

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز به رژیم صهیونیستی هشدار داد اگر غیرنظامیان را به آغوش دشمن بفرستید، شکست راهبردی را جایگزین پیروزی تاکتیکی می‌کنید.

اما بایدن خود لحن سنجیده‌تری را بکار بسته و کمتر درباره حملات رژیم اسرائیل درجنوب از زمان آغاز آن در چند روز گذشته صحبت کرده است. وی روز سه شنبه در یک کارزار جمع‌آوری کمک‌های مالی در بوستون بیشتر بر اقدامات حماس در کشتار هزار و ۲۰۰ نفر و به‌اسارت گرفتن ۲۴۰ نفر دیگر تمرکز کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در کارزار دیگری به نزدیکی و قرابت روابط با رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت بالافاصله بعد از حمله حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) «سوار هواپیما شدم و به آنجا رفتم».

وی مدعی شد که مقامات (رژیم) اسرائیل را متقاعد کرده اجازه دهند کمک‌های بیشتری در اختیار غزه قرار گیرد.

جیک سالیوان و جان اف کربی سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا نیز در روزهای اخیر حماس را مقصر دانسته و بر حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند؛ هر چند که خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان نیز شده اند.

نیویورک تایمز نوشت: تفاوت در لحن و تاکید مقامات آمریکایی تا حدی بازتاب دیپلماسی سنتی "پلیس خوب و پلیس بد" است و رئیس‌جمهوری این مسئولیت را به دیگران واگذار می‌کند که لحن سختگیرانه تری بکار بندند.

مشاوران بایدن مدعی‌اند تفاوتی در مواضع آنها وجود ندارد و آن‌طور که سالیوان گفته، اختلافی بین رئیس‌جمهوری و تیم او وجود ندارد و بایدن به اندازه معاون و وزیران کابینه اش در مقابل نتانیاهو جدی است.

مارتین اس ایندیک نماینده ویژه سابق آمریکا در امورخاورمیانه با اشاره به نام مستعار نتانیاهو گفت: رئیس‌جمهوری می‌خواهد از انتقاد از «بی بی» در ملا عام جلوگیری کند. هریس نزدیک‌ترین فرد به او است که این پیام را منتقل می‌کند همان‌طور که درباره سالیوان و آستین نیز همین موضوع صدق می‌کند.

وی که سابقه همکاری با بایدن و بلینکن در دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را در کارنامه خود دارد گفت این یک اقدام علنی دقیق است که باتوجه به نگرانی آنها درباره این‌که چنین پیام‌های هشدارآمیزی فقط در جلسات خصوصی انتقال نمی‌یابند، ضرورت یافته است.

ایندیک گفت تا به‌حال به یاد ندارم که این تعداد از مقامات ارشد آمریکایی در انتقال چنین پیام روشنی به (رژیم) اسرائیل هماهنگ شده باشند.

به نوشته نیویورک تایمز، منتقدان حمایت بایدن از رژیم اسرائیل می گویند وی از تیم خود می خواهد علنا از این رژیم انتقاد کند اما در واقع کاری برای توقف جنگ انجام نمی دهد.

سارا وایتسون مدیر اجرایی «مرکز دموکراسی برای جهان عرب، اکنون» گفت دولت بایدن تلاش می‌کند همه چیز را با هم داشته باشد. او می خواهد به درخواست‌های فزاینده عمومی درباره مهار خشونت رژیم اسرائیل پاسخ دهد و در عین حال تقاضا برای حمایت بدون قید و شرط نظامی به اسرائیل را تامین کند. در نهایت اسرائیلی ها متوجه اقدامات واقعی بایدن و نه صرف گفته‌های او خواهند شد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به‌نقل از یک کارشناس صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نوشت (رژیم) اسرائیل هم می‌خواهد تا حد ممکن آمریکا را در کنار خود نگاه دارد اما در نهایت ممکن است پذیرش کامل خواسته‌های دولت بایدن را غیرممکن بیابد و در نتیجه ممکن است مجبور به انتخاب بین جلب رضایت واشنگتن و یا دستیابی به اهداف جنگی خود شود.

این روزنامه در بخش‌هایی از گزارش خود به اختلافات بایدن و نتانیاهو درباره روز بعد از پایان جنگ غزه اشاره کرده و نوشت درحالی که بایدن موافق آن است که حماس قدرتی در غزه نداشته باشد مخالف اشغال دوباره این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی است و در مقابل خواستار اداره این منطقه توسط تشکیلات خودگردان است. اما نتانیاهو تاکید دارد که اسرائیل می‌تواند بعد از نابودی حماس غیرنظامی ماندن غزه را تضمین کند.

این رسانه در پایان نوشت: در حالی که جنگ ادامه دارد فرصت ها رو به اتمام است و مقامات کاخ سفید این موضوع را درک می کنند که ممکن است با محدودیت هایی درباره حفظ همسویی علنی با رژیم اسرائیل مواجه باشند.

این روزنامه به نقل از کلیف کوپچان رئیس گروه اوراسیا که به تازگی از سفر به منطقه بازگشته است، نوشت: «من فکر می‌کنم سیاست امریکا چهار تا شش هفته ماندگاری دارد. اگر این جنگ همچنان در ژانویه ادامه داشته باشد، مخالفت در حزب دموکرات و فشار قوی بین‌المللی احتمالا باعث خواهد شد که بایدن، (رژیم) اسرائیل را برای کاهش عملیات نظامی تحت فشار قرار دهد».