لیست جدید تسلیحات درخواستی اوکراین از آمریکا لو رفت

مقامات وزارت دفاع اوکراین در یک جلسه غیرعلنی در واشنگتن با حضور مقامات و مدیران صنایع دفاعی «فهرست تسلیحات برای پاسخگویی به نیازهای نیروهای دفاعی اوکراین» را ارائه کردند.

این در حالی است که بامداد امروز (پنجشنبه) پیشنهاد کاخ سفید برای تامین کمکی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین در مجلس سنا با شکست مواجه شد.

فهرست جامع، شامل تسلیحاتی است که اوکراین از قبل در انبار خود داشته مانند تانک‌های آبرامز و گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری، و همچنین برخی تسلیحات و تجهیرات مانند جنگنده اف-۱۶، پهپادها و موشک‌های دوربرد ATACMS که در گذشته نیز درخواست کرده بود.

اما نکته غافلگیرکننده این فهرست، مواردی نظیر جت‌های حمل‌ونقل سی-۱۷ گلوب‌مستر ساخت بوئینگ و سوپر هرکولس سی-۱۳۰ ساخت لاکهید مارتین است. بالگردهای تهاجمی آپاچی شرکت بوئینگ و بالگردهای بلک‌هاوک از دیگر مطالبات اوکراین در این فهرست هستند.

با این حال، درخواست اوکراینی‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. این اسناد نشان می‌دهند که اوکراین همچنین درخواست جنگنده‌های اف-۱۸ هورنت و موشک‌های دوربرد را مطرح کرده است.

این فهرست نیازمند خریدهایی به ارزش میلیاردها دلار و یا اهدای تسلیحات است. سفارت اوکراین در واشنگتن هنوز پاسخ فوری به این درخواست نداده و این درحالیست که پیشنهاد کاخ سفید برای تامین کمکی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین در مجلس سنا با شکست مواجه شد و نتوانست ۶۰ رای مورد نیاز را برای تصویب کسب کند.

کاخ سفید در ماه اکتبر درخواست ۱۰۵ میلیارد دلار کمک اضطراری را مطرح کرد و قصد داشت کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی، تایوان و بودجه‌ای برای امنیت مرزها را با هم ترکیب کند تا از این طریق جمهوری‌خواهان را متقاعد کرده و برای رای مثبت تحت فشار قرار دهد.

لیست جدید تسلیحات درخواستی اوکراین از آمریکا لو رفت

پیش از این «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از مجلس سنا خواست تا این طرح پیشنهادی را تصویب کند و در عین حال جمهوری‌خواهان را به این متهم کرد که قصد دارند «به معنای واقعی کلمه اوکراین در میدان نبرد زانو بزند و به امنیت ملی ما در این خصوص آسیب برسانند».

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، غرب کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. در این میان، آمریکا از بزرگترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود. روسیه هم بارها از غرب خواسته است تا «پمپاژ» تسلیحات به اوکراین را متوقف کند و اعلام کرده که ادامه چنین روندی درگیری‌ها و خصومت‌ها میان روسیه و اوکراین را طولانی‌تر می‌کند.