دوراهی پیش روی بایدن در حمایت از رژیم صهیونیستی

دولت بایدن با فشارهای فزاینده‌ای به دلیل عرضه تسلیحات پرقدرت به رژیم صهیونیستی روبه‌رو شده است و آمار بالای تلفات در غزه سوال‌های جدی‌تری را در این باره مطرح می‌کند که آیا آمریکا، به عنوان حامی نظامی اصلی این رژیم باید کار بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی در این باره نوشت: گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر و گروهی از حزب دموکرات آمریکا که رییس جمهور این کشور نیز به آن تعلق دارد، در حال تشدید تحقیقات و بررسی‌های دقیق درباره سرازیر کردن تسلیحات به اسرائیل هستند که از زمان عملات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر، شامل هزاران بمب بوده است. مقامات محلی می‌گویند، حداقل، ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر که بیشتر آن‌ها غیرنظامی هستند، در جنگ علیه جنبش حماس کشته شده‌اند.

در حالی که بایدن به دنبال تخصیص میلیاردها دلار کمک‌نظامی بیشتر به عملیات اسرائیل در غزه است، بحث قوانین وضع شده توسط خود دولت به میان می‌آید که تاکید می‌کند در صورتی که دولت تشخیص بدهد احتمال رخ دادن نقض قوانین بین‌المللی بیش از رخ ندادن آن است، انتقال تسلیحات نباید انجام شود.

مقامات دولتی که اولین توضیحات را درباره رویکردشان نسبت به اجرایی کردن این دستورالعمل‌ها ارائه کردند، می‌گویند مذاکرات مفصلی با شرکای صهیونیست خود داشته‌اند تا اطمینان بیابند که آن‌ها وظایف واشنگتن ذیل قوانین بین‌المللی حقوق بشر را درک می‌کنند. اما آن‌ها همچنین اذعان دارند که آمریکا قادر به ارزیابی آنی پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین جنگ نیست.

یک مقام ارشد آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش گفت که دولت تا حدی به این دلیل که مقامات آمریکایی هم به اطلاعاتی مورد استفاده نیروهای رژیم صهیونیستی برای برنامه‌ریزی عملیات خود و هم به اطلاعات مورد استفاده آن‌ها برای اهداف فرماندهان آن‌ها دسترسی ندارند، قادر به ارزیابی هم‌زمان پایبندی این رژیم به قوانین نیستند.

او در ادامه گفت «کاری که ما از این‌جا و به صورت آنی، عملی و سرسختانه می‌توانیم انجام دهیم، صحبت کردن درباره چارچوب، اصول قانونی و نکات ظریف و خاص آن است.»

دوراهی پیش روی بایدن در حمایت از رژیم صهیونیستی

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: در برخی موارد،‌ مقامات دولتی سوالاتی را از مقامات اسرائیل پرسیده‌اند، مانند موقعی که حمله‌ای در ماه اکتبر منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در یک اردوگاه پناهندگان شد. در این گونه موارد، مقامات اسرائیلی اطلاعاتی را درباره هدف‌گیری و تحلیل‌های قانونی مربوط به آن به اشتراک گذاشته‌اند که تایید کننده اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این است که تل‌آویو به وظایف قانونی آمریکا واقف است.

مقام ارشد آمریکایی که پیشتر به او اشاره شد، می‌گوید «گاهی اوقات مذاکرات تند و سختی داریم.»

برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند این مذاکرات باید پیش از عرضه تسلیحات آمریکایی بیشتر، با رصد فعالانه‌تر کاربرد این تسلیحات همراه باشد.

تسلیحات آمریکایی نقشی اساسی در این جنگ داشته‌اند. طبق آمار اطلاعاتی ارائه شده به کنگره که پیشتر، محرمانه بود، در یک ماه‌ونیم اول این جنگ، رژیم صهیونیستی بیش از ۲۲ هزار بمب هدایت‌شوند و غیرهدایت‌شونده را که از سوی واشنگتن تامین شده بود، روی غزه فرو ریخت. در این مدت، آمریکا، حداقل، ۱۲ هزار بمب، از جمله بمب‌های ۲ هزار پوندی سنگرشکن و بیش از ۵۰ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری به رژیم صهیونیستی عرضه کرده است.

با توجه به این، واشنگتن پست اشاره می‌کند «غزه که در آن میلیون‌ها نفر به دنبال پناه جستن از حملات هوایی اسرائیل و حمله زمینی آن هستند که مناطق گسترده‌ای از این استان محاصره‌شده را ویران کرده است، با بحرانی انسانی مواجه است. سازمان ملل هشدار داده است که اگر عرضه کمک‌های ضروری افزایش چشمگیری نیابد، یک فاجعه رخ خواهد داد.»

به نوشته روزنامه آمریکایی، این وضعیت دوراهی گیج‌کننده‌تری را پیش روی بایدن قرار می‌دهد که نسبت به حمایت تمام‌عیار از امنیت رژیم صهیونیستی متعهد شده است و هم وعده داده است حقوق بشر را در مرکزیت سیاست خارجی آمریکا  قرار دهد.