«زارا»، مادران غزه را به سخره می‌گیرد!

روزهای کابرانی که اتفاقی صفحه اینترنتی برند «زارا» را دیده‌اند یا احیانا دنبال‌کننده دنیای مد هستند، با «کالکشن» عجیبی مواجه شده‌اند، کالکشنی که بسیاری از کاربران آن را «جنایت بصری _ پوششی» خوانده‌ و انزجارشان را از این اقدام زارا نشان داده‌اند.

قضیه از این قرار بوده که برند اسپانیایی «زارا» که جزو معروف‌ترین برندهای پوشاک در جهان است، این بار در طراحی صحنه عکس‌های جدید خود، پیکرهایی کفن‌پوش شده را به دست مانکن خود داده است؛ مانکن این برند در جعبه‌ای شبیه به تابوت ایستاده و فضای اطراف به شکل خانه‌ای ویرانه شبیه‌سازی شده است، ویژگی‌های که ذهن را به سمت تصاویر جنایت‌های اسراییل در نوار غزه می‌برد.

تصاویر تبلیغاتی جدید این برند به دلیل استفاده از اجساد پیچیده شده در کیسه‌ای سفید که یادآور کفن‌ها و لباس‌های دفن سنتی مسلمانان است، برای مردم بسیار ناراحت‌کننده بوده و با انتقادات شدیدی همراه شده است. در گوشه‌هایی از این تبلیغ تابوت، سنگ، قلوه سنگ و یک برش مقوایی شبیه نقشه نوار غزه هم به چشم می‌خورد. هرچند برخی می‌گویند این اقدام صرفاً برای جلب توجه و به منظور افزایش فروش و کاسبی بوده است، اما بهره‌برداری از خون مردم غزه این بار برای آنها گران تمام شده است!

بعد از آن که کمپین‌های تحریم کوکاکولا، استارباکس، مک‌دونالد و بسیاری از شرکت‌های شناخته شده دیگر در رسانه‌ها بازتاب داشته است، این بار نوبت آن بود که کاربران با درج عبارت «بایکوت زارا» در قسمت نظرات، این برند معروف را نیز محکوم کنند و اعلام کنند که حامی ساکنان غزه، شهدا و داغداران فلسطینی هستند.

گرچه کالکشن یاد شده «پشتیبانی از صلح» نام دارد، اما همین دو سه روز با انتقادات گسترده مواجه شده و کاربران مجازی در اینستاگرام و توییتر اعتراض‌شان را به تبلیغات جدید و عجیب این برند بیان کرده‌اند. خیلی زود، مردم هشتگ «#بایکوت_زارا» را به یکی از پربازدیدترین‌ها تبدیل کردند و گفتند که دیگر از این شر کت خرید نخواهند کرد. با ادامه این فشارها «زارا» مجبور شد بخشی از تصاویر این کالکشن را از صفحه خود حذف کند، اما با این حال زیر آخرین پست اینستاگرامی این حساب کاربری، هنوز پیام‌های انتقادی زیادی توسط مردم حامی فلسطین گذاشته می‌شود.

«زارا»، مادران غزه را به سخره می‌گیرد!

بایکوت را جدی بگیرید

هشتگ «#بایکوت_زارا» به زبان عربی و انگلیسی صدرنشین فهرست پربازدیدترین‌ها در کشورهای عربی شده و خواستار کمپینی برای تحریم این برند شده‌اند و تلاش جمعی دیگری برای حمایت از فلسطین صورت گرفته است.

«منی حوا» یکی از کاربران شناخته شده در نرم‌افزار ایکس با حدود 300 هزار دنبال‌کننده در صفحه خود نوشت: «برند زارا برای تبلیغ مجموعه جدیدش، طرحی الهام گرفته شده از نسل‌کشی جاری در غزه را به کار برده است. طرحی که کفن، ویرانی، اجساد، و طعنه به کشته‌ها را نشان می‌دهد.»