مقایسه جنگ اوکراین با جنگ غزه از نگاه پوتین

« ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری سالیانه به تشریح مواضع خود و رویکردهای دولت این کشور درخصوص مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی پرداخت.

پوتین با بیان اینکه روسیه بدون حاکمیت و استقلال نمی‌تواند وجود داشته باشد، گفت: «وظیفه اصلی در برهه کنونی، تقویت حاکمیت و امنیت روسیه در مرزها برای تضمین حقوق و آزادی شهروندان کشور است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه حاشیه ایمنی برای روسیه با یکپارچگی بالای جامعه تضمین می‌شود، توضیح داد: «بانک مرکزی و دولت اقدامات لازم را برای تثبیت اقتصاد روسیه انجام می‌دهند و ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که می‌توانیم به شاخص‌های هدف‌گذاری‌شده بازگردیم».

رئیس جمهور روسیه ضمن پایدار توصیف کردن سیستم مالی و اقتصادی این کشور، اظهار داشت: «سطح بیکاری در روسیه به ۲.۹ درصد رسیده که تاکنون بی‌سابقه بوده است. حجم بدهی خارجی دولت روسیه نیز از ۴۶ میلیارد دلار به ۳۲ میلیارد دلار کاهش یافته است».

طبق این گزارش، پوتین با بیان اینکه صلح زمانی حاصل خواهد شد که روسیه به اهداف خود در عملیات نظامی ویژه دست یابد، تصریح کرد: «از آنجایی که اوکراین خواهان توافق بر سر خلع سلاح خود نیست، روسیه اقدامات دیگری را انجام می‌دهد».

وی ضمن اشاره به در دستورکار بودن مسئله نازی‌زدایی از اوکراین، ادامه داد: «اوکراین امروز تقریباً هیچ چیزی تولید نمی‌کند، همه‌چیز از غرب می‌آید، اما چیزهای رایگان روزی به پایان خواهند رسید».

به نوشته اسپوتینک، رئیس جمهور روسیه گفت: «غرب هر آنچه را که وعده داده بود به کی‌یف داده است، اما نیروهای روسی از زمان شروع ضد حمله اوکراین تاکنون ۷۴۷ تانک و ۲۳۰۰ خودروی زرهی را منهدم کرده‌اند».

پوتین با بیان اینکه مرحله دومی برای بسیج عمومی نیروهای ارتش روسیه وجود نخواهد داشت، اضافه کرد: «در منطقه عملیات ویژه نظامی نیز ۲۴۴ هزار سرباز بسیج شده‌اند».

بر این اساس، وی با بیان اینکه بندر «اودسا» اساساً یک شهر روسی است و همه این موضوع را می‌دانند، توضیح داد: «روسیه ده‌ها سال است که برای ایجاد روابط عادی با اوکراین تلاش کرده و آنچه اکنون اتفاق می‌افتد شبیه یک درگیری داخلی است».

مقایسه جنگ اوکراین با جنگ غزه از نگاه پوتین

رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به یک ملت بودن روسیه و اوکراین، تاکید کرد: «درگیری در اوکراین با کودتای ۲۰۱۴ آغاز شد. واشنگتن برای ایجاد درگیری به آن (کودتا) نیاز داشت، در حالی که اروپایی‌ها وانمود می‌کردند که چیزی نمی‌دانند».

به نوشته اسپوتنیک، پوتین با بیان اینکه عادی‌سازی روابط روسیه و اتحادیه اروپا فقط به مسکو بستگی ندارد، گفت: «زیرا این ما نبودیم که روابط را خراب کردیم. کشورهای اروپایی بخش بزرگی از حاکمیت خود را از دست داده‌اند و بسیاری از تصمیمات به ضرر آنها گرفته می‌شود».

وی ضمن اشاره به نابودی مردم اوکراین به‌دست رژیم کی‌یف، ادامه داد: «خود ارتش اوکراین نیز اعتراف می‌کند مسیری که در پیش گرفته جاده‌ای یک‌طرفه است. مسئولان کی‌یف به کشورهای مختلف سفر می‌کتند و برای پول گدایی می‌کنند. برای این کار، تلاش می‌کنند موفقیت‌های به اصطلاح ضدحمله خود را نشان دهد».

طبق این گزارش، رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه از نظر میزان تخریب، جنگ اوکراین در مقابل ویرانی نوار غزه هیچی نیست؛ اظهار داشت: «هیچ چیز غیرعادی در رفتار سازمان ملل در مورد وضعیت غزه وجود ندارد زیرا اساساً این کشورها هستند که نمی‌توانند بین خود به توافق برسند».

پوتین با بیان اینکه درخصوص وضعیت نوار غزه با مصر در تماس است، تصریح کرد: «مردم غزه باید حفظ شوند و کمک‌های بشردوستانه فشرده باید به مردم ارائه شود. سران مصر و اسرائیل درباره امکان افتتاح یک بیمارستان روسی برای کمک به آسیب‌دیدگان غزه گفتگو کردند، اما وضعیت هنوز ناامن است».

به نوشته اسپوتنیک، وی ضمن اشاره به نقش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تلاش برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، اضافه کرد: «روسیه به درخواست اسرائیل، ارسال تجهیزات و دارو به نوار غزه را افزایش خواهد داد».