اسناد محرمانه «طوفان آتش» با رفتن ترامپ ناپدید شدند!

 شبکه خبری سی‌ان‌ان ابتدا گزارش داد که این کلاسور حاوی «اطلاعات خام» ایالات متحده و متحد عضو ناتو درباره روسیه و عوامل روسیه بود. این پرونده آخرین بار در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید مشاهده شد و بنا بر گزارش‌ها از آن زمان دیگر دیده نشده است.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که این پرونده تحت عنوان «طوفان آتش» باعث نگرانی در مورد انتشار احتمالی اطلاعات حساس شده است. نام این پرونده بازتابی از تحقیقات اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در مورد ارتباط ادعایی میان کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ و روسیه است.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، اطلاعات موجود در پرونده که ضخامت آن بیش از ۲۵ سانتی‌متر توصیف شده، آنقدر حساس بود که حتی قانونگذاران و دستیاران کنگره با مجوزهای امنیتی فوق سری فقط می‌توانستند مطالب را در مقر سیا در مک‌لین ویرجینیا بررسی کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، یک منبع گفت که محتوای این پرونده چندان حساس به نظر نمی‌رسد، اما حاوی جزئیاتی است که نهادهای اطلاعاتی فکر می‌کنند می‌تواند منابع و روش‌های مخفی را فاش کند. یک نسخه سانسورشده آن در وب‌سایت اف‌بی‌آی موجود است.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ پیش از اتمام دوران حضورش در کاخ سفید، دستوری را با هدف انتشار هر چه بیشتر محتویات این گزارش و خروج آنها از حالت محرمانه صادر کرد.

یک منبع نزدیک به ترامپ به نیویورک‌تایمز گفت که محتویات پرونده توجه این رئیس‌جمهور وقت آمریکا را به خود جلب کرد. دستیاران ترامپ در سال ۲۰۲۱ به دلیل برنامه‌های ترامپ برای غیرمحرمانه کردن و به اشتراک ‌گذاشتن عمومی بخش‌هایی از این مطالب، روی ویرایش‌هایی از پرونده کار کردند. کپی‌هایی از نسخه ویرایش‌شده تهیه شد و یک نویسنده محافظه‌کار ظاهرا قسمتی از محتوای این پرونده را از مارک میدوز، رئیس وقت کاخ سفید دریافت کرد.

اسناد محرمانه «طوفان آتش» با رفتن ترامپ ناپدید شدند!

منابع به این روزنامه آمریکایی گفتند که پس از ابراز نگرانی وزارت دادگستری آمریکا در مورد انتشار این مطالب، کپی‌ها پس گرفته شدند. سی‌ان‌ان گزارش داد که مارک میدوز اندکی قبل از مراسم تحلیف جو بایدن به وزارت دادگستری رفت تا یک نسخه ویرایش‌شده را برای بررسی نهایی تحویل دهد. با این حال، این وزارتخانه همه اسناد را منتشر نکرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ در سال ۲۰۲۱ گفت که «مارک میدوز» همچنان محتویاتی از این پرونده را در اختیار دارد. با این حال وکیل میدوز این ادعا را رد می‌کند. براساس گزارش سی‌ان‌ان، ارجاعاتی به این پرونده یا گم شدن اطلاعات روسیه در کیفرخواست ترامپ در رابطه با اسناد مارالاگو در ماه ژوئن دیده نشد.