معضل سلاح‌های آمریکایی در دست عناصر تروریستی

 دولت اسلام‌آباد طی یکسال اخیر بارها آنچه را که چشم‌پوشی طالبان افغانستان از استفاده آزادانه تروریستها از سلاح‌های آمریکایی می‌خواند، با کابل مطرح کرده و مدعی است ‌که گروه تروریستی «تحریک طالبان» پاکستان در بیشتر اقدامات خود در داخل پاکستان از سلاح‌های مدرن ساخت آمریکا استفاده کرده است.

منابع نظامی پاکستان معتقدند که طی ماه‌های اخیر چندین طرح قاچاق سلاح‌های آمریکایی از افغانستان به پاکستان خنثی شده و آخرین آن مربوط به هفته گذشته است که نیروهای امنیتی در مرز مشترک با افغانستان یک کامیون با بار سبزیجات را متوقف کرده و موفق به کشف انواع سلاح‌ و مهمات آمریکایی شدند.

این منابع افزودند: آمار استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های آمریکایی از خاک افغانستان و حمله آنان به مواضع نیروهای پاکستانی افزایش یافته است و اسلام‌آباد به شدت نگران تشدید وضعیت امنیتی منطقه ناشی از سلاح‌های جامانده آمریکا در افغانستان و کاربرد آن توسط تروریست‌ها است.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقامات امنیتی نوشتند: تروریست‌های تجزیه طلب در فوریه سال گذشته با سلاح‌های آمریکایی به دو پادگان ارتش در ایالت بلوچستان حمله کردند. از ماه ژوئیه (مرداد) تا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) ۲۰۲۳ نیز عناصر طالبان پاکستانی در تمامی حملات خود علیه نیروهای امنیتی از سلاح‌های مدرن ساخت آمریکا استفاده کرده‌اند.

منابع امنیتی پاکستان گفتند که قاچاق سلاح‌های آمریکایی از افغانستان به استفاده تروریست‌ها از این سلاح‌ها در حمله به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در پاکستان ادعای هیات حاکمه موقف افغانستان درباره جلوگیری از سوء استفاده تروریست‌ها از خاک این کشور را زیر سوال می‌برد.

این منابع مدعی شدند که واقعیت‌های میدانی ثابت می‌کند که رژیم طالبان افغانستان نه تنها در مسلح کردن طالبان پاکستانی نقش آفرینی می کند بلکه دیگر گروه‌های تروریستی نیز از افغانستان به عنوان یک مأمن امن استفاده می‌نمایند.

معضل سلاح‌های آمریکایی در دست عناصر تروریستی

براساس این گزارش، طالبان افغانستان بارها اتهامات همسایه خود پاکستان مبنی بر همدستی با عناصر مسلح برای انجام عملیات در خاک این کشور و یا استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان را رد کرده است‌.

هفته گذشته درپی یک حمله مرگبار به پادگان ارتش پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا که منجر به کشته شدن ۲۳ نظامی شد، سخنگوی طالبان افغانستان درباره‌ این حمله‌ ابراز تأسف کرد و گفت این حادثه ربطی به افغانستان ندارد و از خاک این کشور صورت نگرفته است.