وقوع زمین‌لرزه مرگبار در چین

زمین‌لرزه ای به قدرت ۶.۲ ریشتر استانهای گانسو و کینگهای چین را لرزاند و تا این لحظه دستکم ۱۱۶ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۴۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

رسانه‌های محلی چین گزارش کردند درست قبل از نیمه‌شب دوشنبه به وقت محلی در حدود ساعت ۲۳:۵۹ منطقه کوهستانی گانسو و کینگهای را در عمق ۱۰ کیلومتری لرزاند.

مقامات محلی گفتند که پس از وقوع زمین لرزه شدید که از عمق زمین تا سطح زمین فاصله چندانی نداشته است، حداقل ۱۰۵ نفر در استان گانسو جان باختند و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

شبکه سی سی تی وی نیز گزارش کرد که ۱۱ نفر دیگر در شهر هایدونگ در استان مجاور کینگهای جان باختند و ۱۰۰ نفر نیز در این منطقه زخمی شدند.

زمین‌لرزه شدید در مرکز چین خسارات سنگینی را نیز برجای گذارت و بسیاری از خانه‌ها تخریب شدند یا آسیب دیدند به طوریکه ۶ هزار و ۳۸۱ خانه در جیشیشان متحمل آسیب شد.

در پی وقوع این زمین‌لرزه،رئیس‌جمهورچین شی جینپینگ دستورالعمل‌های مهمی را صادر کرد و خواستار اجرای عملیات تمام عیار جستجو و نجات و تلاش حداکثری برای تضمین صحت و ایمنی جان و مال مردم منطقه زلزله زده شد.

کارشناسان تصریح کردند که زمین لرزه‌هایی که در عمق کم به وقوع می‌پیوندد خسارات سنگینی را به زیرساخت‌ها وارد می‌کند. استان کینگهای در مجاورت منطقه هیمالیا تبت است که به دلیل جابجایی صفحات قاره ای مستعد زلزله های مکرر است.