اعتماد به بایدن بیشتر است یا ترامپ؟

یک سال مانده به انتخابات امریکا و حضور بایدن در رقابت‌های انتخاباتی، او را در معرض حاشیه فساد مالی فرزندانش قرار داده است. اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق دموکرات‌هایی که از بایدن حمایت می‌کنند، تحقیقات جمهوری‌خواهان در مورد پسر و برادرش را به‌عنوان یک فرایند برچسب‌زنی سیاسی ارزیابی می‌کنند. ایده استیضاح بایدن متمرکز بر وام‌های خانوادگی است که آن‌ها در موعد مقرر بازپرداخت نکردند.

چه آنکه نظرسنجی واشنگتن‌پست نشان داده که تنها یک‌سوم رأی‌دهندگان به بایدن که عمدتاً از حزب دموکرات هستند، معتقدند که او کار غیراخلاقی انجام نداده است. همین موضوع باعث شده تا سناتور میت رامنی، با دفاع تمام‌قد از بایدن بگوید «ما کسی را به‌خاطر گناهان فرزندانش استیضاح نخواهیم کرد.»

این در حالی است که جو بایدن در میانه تحقیقات درباره پسرش هانتر و احتمال استیضاحش با نظرسنجی‌هایی مواجه است که نشان می‌دهد که ۳۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی معتقدند که او مرتکب اقدامی غیرقانونی شده است. در همین حال۳۳ درصد دیگر گفتند که رئیس جمهور اگرچه رفتار «غیراخلاقی» داشته، اما اقدام او «غیرقانونی» نبوده است. بر اساس این نظرسنجی، ۳۰ درصد می‌گویند که جو بایدن هیچ اشتباهی انجام نداده است.

پسر بایدن با چه اتهاماتی مواجه است؟

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حالی تحقیقات برای استیضاح بایدن را آغاز کردند تا او را با معاملات تجاری خارجی پسر ۵۳ساله اش مرتبط کنند. هانتر بایدن با یک کیفرخواست جنایی جداگانه توسط یک بازپرس ویژه با اتهام مالیات‌گریزی و قاچاق اسلحه نیز مواجه است.

در سندی که در یک دادگاه فدرال در کالیفرنیا ثبت شده، آمده است: «متهم در طول ۴ سال تلاش کرد تا دست‌کم از ۱.۴ میلیون دلار مالیات فدرال فرار کند. بر اساس این اتهامات جدید، هانتر بایدن، درآمد خود از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده و کوشیده تا از پرداخت میزان مالیات واقعی فرار کند.»

پسر بایدن

فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا در این کیفرخواست تازه متهم شده است که به‌جای پرداخت مالیات، میلیون‌ها دلار صرف زندگی شخصی خودکرده و «چندین میلیون درآمد داشته؛ اما از پرداخت مالیات فرار کرده است.» این کیفرخواست همچنین به قرارداد‌های هانتر بایدن با طرف‌های خارجی پرداخته است، از جمله قراردادی ۳ میلیون‌دلاری با یک شرکت انرژی در چین با محوریت پروژه‌های زیرساختی. او همچنین متهم است که از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به همراه دو تن از همدستانش، ۳. میلیون دلار دریافت کرده تا به یک تاجر رومانیایی برای مبارزه با اتهام دریافت رشوه در رومانی کمک کند.

تلاش جمهوری‌خواهان برای استیضاح بایدن

کمیته نظارت مجلس آمریکا در حال تحقیق درباره جو بایدن و خانواده اوست تا به طرح‌های تقلب و فساد ادعایی مالی پی ببرد. در ماه سپتامبر، کوین مک‌کارتی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در پی انتشار ادعا‌هایی درباره ثروت‌اندوزی غیرقانونی بایدن و پسرش، طرح استیضاح جو بایدن را به راه انداخت. خانواده بایدن به این متهم شدند که از طریق دریافت رشوه از خارجی‌ها و اعمال‌نفوذ با استفاده از قدرت خود، ثروتشان را افزایش داده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا تمامی این اتهامات را رد کرده و مدعی است که هرگز با پسرش درباره قرارداد‌های تجاری خارجی گفتگو نکرده است.

جمهوری‌خواهان نیز سال‌هاست که درباره هانتر بایدن تحقیق می‌کنند، زیرا پدرش از سال‌ها قبل، معاون رئیس‌جمهور بوده است. درحالی‌که سؤالاتی در مورد تجارت بین‌المللی خانواده بایدن مطرح شده، تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند جو بایدن، در سمت فعلی یا قبلی خود، از نقش خود سوءاستفاده کرده یا رشوه دریافت کرده است.

در نظرسنجی آسوشیتدپرس تقریباً دو سوم جمهوری‌خواهان می‌گویند که فکر می‌کنند جو بایدن در جرائم مربوط به پسرش مقصر است، اما تنها ۸ درصد از دموکرات‌ها و ۳۸ درصد از مستقل‌ها موافق این نظر بودند. حدود یک سوم دیگر هم گفتند که جو بایدن حداقل کاری غیراخلاقی انجام داده است. در مقابل اکثریت قاطع دموکرات‌ها (۵۸ درصد) معتقدند که رئیس جمهور هیچ اشتباهی انجام نداده است.

در این نظرسنجی احتمال مخالفت آمریکایی‌ها (۳۹ درصد) با استیضاح جو بایدن بیشتر از تأیید (۳۳ درصد) تحقیقات برای استیضاح او در مجلس نمایندگان است. حدود یک چهارم گفته بودند که نه تایید می‌کنند و نه مخالف آن هستند. دو سوم جمهوری‌خواهان (۶۷ درصد) هم انجام این تحقیق را تأیید کردند، اما تنها ۲۸ درصد از مستقل‌ها و ۷ درصد از دموکرات‌ها موافق آن بودند.

بایدن یا ترامپ؟ کدام یک به تصور فساد امریکایی‌ها نزدیک‌ترند؟

نظرسنجی که آسوشیتدپرس که در ماه اکتبر ۲۰۱۹ انجام داد حاکی از آن بود که پس از اینکه مجلس نمایندگان اولین تحقیق از دو تحقیق استیضاح ترامپ را آغاز کرد ۴۷٪ از آمریکایی‌ها معتقد بودند که با انجام این تحقیق موافق هستند، در حالی که ۳۸٪ مخالفت کردند. در آن زمان، ۳۸ درصد از آمریکایی‌ها گفته بودند که ترامپ در تعاملات خود با رئیس جمهور اوکراین، غیرقانونی عمل کرده و ۲۹ درصد دیگر نیز گفته بودند که او غیراخلاقی عمل کرده است. چه آنکه رئیس جمهور سابق امریکا در نهایت توسط مجلس استیضاح شد، اما او توانست از سوی سنا تبرئه شود.

برابر این نظرسنجی آمریکایی‌ها می‌گویند که به دموکرات‌ها (۲۸ درصد) نسبت به جمهوری خواهان (۱۹ درصد) برای مدیریت فساد در دولت اعتماد بیشتری دارند. در حالی که ۱۴٪ به هر دو طرف جمهوری خواه و دموکرات به طور مساوی اعتماد دارند. اکثر دموکرات‌ها (۵۶ درصد) به حزب خود نسبت به جمهوری خواهان برای مدیریت فساد اعتقاد بیشتری دارند، در حالی که ۴۲ درصد جمهوری خواهان به حزب خود نسبت به دموکرات‌ها اعتماد دارند. از هر ۱۰ نفر مستقل نیز، ۶ نفر به جمهوری خواهان و دموکرات‌ها برای رسیدگی به فساد دولتی اعتماد ندارند.

نگرانی از استمرار ریاست‌جمهوری بایدن ۸۰ساله

درحالی‌که اقتصاد امریکا از کرونا نجات پیدا کرده، بسیاری از امریکایی‌ها نسبت به توانایی‌های بایدن ۸۰ساله باتوجه‌به سن او ابراز نگرانی می‌کنند. نظرسنجی آسوشیتدپرس نشان داد که حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر نحوه مدیریت جو بایدن در ریاست جمهوری را تایید می‌کنند، در حالی که ۶۱٪ امریکایی‌ها از نحوه مدیریت او رضایت ندارند. یکسال مانده به انتخابات امریکا و بایدن با چالش‌های متعددی در سیاست داخلی و خارجی امریکا مواجه است. جنگ غزه و اوکراین و فساد فرزندش، دموکرات‌ها را در موقعیت پیچیده‌ای قرار داده که احتمال جایگزین کردن بایدن با یک نامزد دیگر دموکرات برای رقابت با ترامپ را افزایش داده است.