اسرائیل آماده امتیازدهی برای تبادل اسرا

 روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، امروز (سه‌شنبه، ۱۹ دسامبر)، با اشاره به تحرکات تل‌آویو برای دستیابی به یک توافق تبادل اسرا ی جدید با جنبش حماس از طریق میانجیگر قطری، گزارش داد که اسرائیل متوجه شده که این‌بار برای تحقق این امر باید بهای بالایی پرداخت کند زیرا حماس به دنبال آن است که در قبال آزادی مردان و افراد سالمند، اسرای فلسطینی که به ادعای صهیونیست‌ها دست‌هایشان به خون آلوده است را تحویل بگیرد. 

این روزنامه‌ با اشاره به ویدئوی منتشر شده اخیر از سوی کتائب‌القسام در خصوص اسرای اسرائیلی، نوشت؛ ارزیابی‌ها در اسرائیل این است که انتشار این ویدئوی حماس تصادفی نیست و زمان‌بندی آن با تحولات جاری به استانداردهای جدید مبادله اسرا مرتبط است.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش می‌دهند که رئیس موساد، دیوید بارنیا که برای رایزنی با نخست‌وزیر قطر به ورشو رفته بود، در حضور رئیس سیا سه شرط را طرح کرد: نخست: مذاکره با حماس تحت آتش خواهد بود و حتی یک روز آتش‌بس بدون بازگشت ربوده‌شدگان برقرار نمی‌شود. دوم: معامله از همان جایی که متوقف شد، ادامه یابد، یعنی هیچ امتیازی برای بازگشت زنانی که در اسارت باقی مانده‌اند داده نشود. سوم، اصرار بر آزادی اسرا بر اساس کلیدهای روشن برای هر گروهی.

اما از سوی دیگر برخی منابع اسرائیلی می‌گویند بارنیا در لهستان به دنبال امضای توافقی با حماس برای تبادل اسرای فلسطینی با سربازان زن و برخی سالمندان به عنوان مرحله اول توافق جدید است که با مخالفت حماس مواجه شد.

یک منبع مصری نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید این موضوع را تایید کرد و گفت: «ریاست جنبش [حماس] بر موضع سرسخت خود مبنی بر رد هرگونه پیشنهاد که فاقد اعلام آتش‌بس به عنوان حسن‌نیت باشد، تاکید کرده و در عین حال تصریح کرده هرگونه مذاکره در آینده تنها محدود به اسرای ارشد حماس نخواهد بود، بلکه شامل سران تمام گروه‌ها و به طور کلی شخصیت‌های نمادین مقاومت فلسطین خواهد بود».

از سوی دیگر، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل نیز به نقل از یک مقام مسؤول سیاسی گزارش داد که تل‌آویو به دنبال آن است که «یحیی السنوار» فرمانده جنبش حماس را به تبادل اسرا بدون آتش‌بس متقاعد کند.

وی در خصوص تمایل اسرائیل به آزادی اسرای «سنگین‌تر» فلسطینی، حتی افرادی که «دست‌هایشان به خون آغشته» گزارش داد «آزادی این اسرا مانعی نخواهد داشت».

اسرائیل آماده امتیازدهی برای تبادل اسرا

به نوشته یدیعوت آحارانوت، مقامات اسرائیلیمتوجه شده‌اند که موضوع این بار پیچیده‌تر از دفعه قبل خواهد بود، زیرا هدف حماس در نوار غزه خرید زمان طولانی‌تری برای آتش‌بس است و اسرائیل حاضر به آن نیست و می‌خواهد از اصل آزادی اسرا در قبال چند روز آتش‌بس پیروی کند.