واکنش نامزدهای جمهوری‌خواه به حذف ترامپ

 «ران دسانتیس» اصلی‌ترین رقیب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ و «ویوک راماسوامی» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، به رد صلاحیت او در ایالت کلرادو واکنش نشان داد.

اکثریت قضات دیوان عالی کلرادو بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) به حذف نام ترامپ از فهرست نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری رای دادند. آنها با استناد به بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا این کار را کردند؛ بندی که موضوع آن منع حضور افراد در مناصب دولتی به دلیل اقدامات مرتبط با «شورش» یا «فتنه» است.

فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا ران دسانتیس، طی پیامی در شبکه ایکس از دیوان عالی آمریکا خواست که حکم دیوان کلرادو درباره رد صلاحیت ترامپ را لغو کند.

او ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد که چپگراها در آمریکا در حال «توجیه سوء استفاده از قدرت قضایی برای حذف یک نامزد از صندوق رای بر اساس زمینه‌های قانونی جعلی» هستند.

«ویوک راماسوامی» یکی دیگر از رقبای جمهوری‌خواه ترامپ به حذف او از انتخابات درون حزبی در کلرادو واکنش نشان داد. این نامزد هندی تبار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار یک ویدئو اعلام کرد که اگر به ترامپ اجازه رقابت در انتخابات کلرادو داده نشود، او حضور در انتخابات این ایالت را تحریم می‌کند.

واکنش نامزدهای جمهوری‌خواه به حذف ترامپ

راماسوامی همچنین از ران دسانتیس، نیکی هیلی و کریس کریستی دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواست که «فورا» متعهد شوند که در انتخابات کلرادو شرکت نمی‌کنند.

رسانه‌های غربی از قبیل «رویترز»، حذف ترامپ از فهرست نامزدهای انتخابات در ایالت کلرادو به دلیل حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیان او به کنگره را تمرینی برای کنار زدن کامل او از رقابت برای ریاست جمهوری خوانده بودند.

ترامپ که طبق نظرسنجی‌ها، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، در رد این حکم اعلام کرد که به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند.