اختلاس ۴۰ میلیون دلاری در وزارت دفاع اوکراین

 سرویس امنیتی اوکراین جمعه در بیانیه‌ای گفت که این طرح فساد به قرارداد‌های مرتبط با خرید گلوله‌های توپ متمرکز بوده و یکی از این قرارداد‌ها لغو شده است.

بر اساس این قرارداد قرار بود که گلوله‌های توپ بالاتر از قیمت بازار خریداری شود، اما وزارت دفاع با لغو آن توانست قرارداد جدیدی امضا کرده و با حذف واسطه‌ها گلوله‌های توپ را با قیمت ارزان‌تری خریداری کند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع اوکراین که نامش فاش نشده است، در ارتباط با این اختلاس برکنار شده و روند قضایی برای بازپس‌گیری پول‌ها از وی آغاز شده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماه گذشته گفت: فساد مالی در بخش‌های مختلف اقتصاد در اوکراین امری عادی بوده و بین ۲۰ تا ۳۶ درصد از تمامی کمک‌های مالی که از سوی غرب به کی‌یف داده شده توسط مقامات اوکراینی مورد سوءاستفاده و اختلاس قرار گرفته است.

تارنمای پولیتیکو پیشتر با استناد به یک سند محرمانه دولت آمریکا درباره اوکراین نوشت: مقامات دولت جو بایدن بسیار بیشتر از آنچه که در ظاهر بیان می‌کنند، نگران فساد در اوکراین هستند.

اختلاس ۴۰ میلیون دلاری در وزارت دفاع اوکراین

این سند تاکید می‌کند که فساد می‌تواند باعث شود متحدان غربی، اوکراین را در جنگ با روسیه رها کنند و فساد در میان مقام‌های این کشور می‌تواند اعتماد عمومی و رهبران خارجی را به دولت در شرایط جنگی، تضعیف کند.