هزاران محکوم ماری‌جوانا در آمریکا بخشیده شدند

 جو بایدن عنوان کرده است که عفو هزاران نفر از افراد محکوم به مصرف و نگهداری ماریجوانا در آمریکا در راستای رفع نابرابری‌ها در صدور احکامی انجام می‌شود که مدت‌هاست بر جامعه سیاه‌پوستان آمریکایی آسیب جدی وارد کرده است.

به گزارش «الجزیره»، طبق اعلام کاخ سفید، هزاران نفری که به اتهام مصرف و نگهداری ماری‌جوانا به دستور رئیس‌جمهور آمریکا عفو شده‌اند، همگی از اراضی فدرال و ناحیه واشنگتن دی‌سی بوده‌اند.

علاوه بر این افراد، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۱ نفر دیگری را که به دلیل جرائم مربوط به مواد مخدر محکومیت‌های طولانی مدتی برای آنها در نظر گرفته شده بود را هم عفو کرده است. بایدن ادعا کرده است که اقداماتش در زمینه عفو محکومان مواد مخدر می‌تواند به وعده مبتنی بر برقراری «عدالت و برابری» کمک کند.

به گفته بایدن سوابق کیفری در نظر گرفته شده برای استفاده و نگهداری ماری جوانا موانع بی‌موردی را برای فرصت‌های شغلی، مسکن و تحصیل این گروه از افراد ایجاد کرده است. وی ضمن ابراز مخالفت با موانع موجود عنوان کرد: تحت تاثیر رویکرد ناموفق ما نسبت به ماری‌جوانا، زندگی افراد بسیاری از بین رفته است و اکنون وقت آن رسیده که این اشتباهات را جبران کنیم.

عفو افراد محکوم به استفاده و نگهداری ماری‌جوانا در آمریکا پیرو اجرای دوره قبلی عفوی است که دولت بایدن پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲صادر کرد که به موجب آن هزاران نفر دیگر هم عفو و از زندان‌های آمریکا آزاد شدند.

ایالات متحده آمریکا تنها ۵ درصد از جمعیت جهان را دارد با این حال یک پنجم از زندانیان آن رنگین پوستانی هستند که بخش بزرگی از رای دهندگان به جو بایدن در این کشور محسوب می‌شوند.

بایدن هزاران محکوم ماری‌جوانا را عفو کرد

اقدام بایدن در شرایطی انجام می‌شود که او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ محبوبیت خود را به ویژه در بین جوانان آمریکایی از دست داده است. طبق اظهارات کاخ سفید برخی از افراد عفو شده در حال گذراندن دوره حبس ابد خود بودند.

 طبق اظهارات کارشناسان حقوقی در آمریکا، چنین محکومیت‌هایی ناعادلانه بوده و نه تنها به برقراری امنیت عمومی کمک نمی‌کند بلکه جوامع سیاه‌پوست را هم تحت تاثیرات منفی قرار می‌دهد.