کابینه نتانیاهو با یک تنگنای استراتژیک و جنگ فرسایشی مواجه شده است

روزنامه عبری زبان هاآرتص در یادداشتی در این زمینه اعتراف کرد: کابینه اسرائیل امروز مجبور است با جنگ فرسایشی بزرگی دست و پنجه نرم بکند، هزینه این جنگ بسیار گزاف است و تا به امروز از مرز 18 میلیارد دلار گذشته است.

این روزنامه در این رابطه افزود: این هزینه بسیار گزاف و برای بودجه اسرائیل به شدت مسئله ساز است، این در حالی است که گشودن جبهه‌ جدیدی از جنگ با حزب الله این بحران و تنگنا را تشدید خواهد کرد.

به اعتراف هاآرتص، تنگنای راهبردی اسرائیل صرفا مربوط به جنش حماس یا حزب الله نیست بلکه امروز ساختار سیاسی اسرائیل در مقابل افکار عمومی آن هم در تنگنا قرار گرفته است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راستگرای افراطی اسرائیل با بزرگترین موج انتقادات از زمان به قدرت رسیدن مواجه است، زیرا جامعه اسرائیل تاب آوری زیادی در مقابل افزایش شمار تلفات خود و فرسایش توانمندی‌های ارتش آنهم به خاطر چشمداشت‌های و طمع ورزی‌های سیاسی نتانیاهو ندارد.

گفتنی است روزنامه اقتصادی دمارکر هم در گزارشی اعتراف کرد، سناریو بدتر بر اسرائیل و اقتصاد آن این است که تل‌آویو تصمیم به ورود به جنگ وسیعی در شمال شود، امری که به تبعات فاجعه باری برای اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

کابینه نتانیاهو با یک تنگنای استراتژیک و جنگ فرسایشی مواجه شده است

ایتان آوریل در گزارش تحلیلی خود در این رسانه اقتصادی وابسته به روزنامه هاآرتص خاطر نشان کرد، با استناد سند منتشر شده توسط اندیشکده آهارون، در صورت شعله ور شدن جنگ وسیع با حزب الله، هزینه آن از 111 میلیارد شیکل فراتر خواهد رفت، این جنگ باعث خواهد شد تا تولید ناخالص 2 درصد کاهش یافته و میانگین بدهی‌ها به 72 درصد برسد، امری که رتبه بندی جهانی اسرائیل را هم تنزل خواهد بخشید.

این روزنامه نگار صهیونیست هم در عین حال اذعان کرد، به آهستگی اما به شکل کامل متقنی همه در حال رسیدن به این نتیجه هستند که جنگ فعلی در غزه آنگونه که رهبران اسرائیل وعده داده‌اند، به پایان خواهد رسید و از بین رفتن حماس، کشته شدن رهبران این سازمان و آزادی تمامی اسرا امری محال است.

جالب تر اینکه یکی از کاربران در ذیل این گزارش نوشته است: نتانیاهو به دنبال نامی برای این جنگ است، بهترین نام برای آن "شکست کامل" است.