هدیه کریسمس حماس برای اسرائیل

«حمله شب گذشته به تل‌آویو ، نشان‌دهنده پابرجا بودن قوت و تسلط فرماندهی حماس است»، کارشناس نظامی و امنیتی پایگاه خبری اسرائیلی والا امیر بوحبوط با این جملات، حملات سنگین راکتی مقاومت فلسطین به تل آویو در آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی را تحلیل کرد.

در حالی که ارتش اسرائیل مدعی است طی جنگ غزه که امروز ۸۷ روز از آغاز آن می‌گذرد، توانمندی‌های موشکی حماس را «به میزان ۸۰ درصد نابود کرده»، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند «درهم‌کوبیده شدن تل‌آویو» در نخستین شب سال نوی میلادی، ثابت کرد حماس سیستم فرماندهی و کنترل خود را همچنان حفظ کرده است. «وقت آن رسیده که از توهین و دروغ به خودمان دست برداریم».

یدیعوت آحارونوت نیز گزارش داد که اسرائیل با رگبار موشک‌های شلیک شده از غزه به استقبال سال نو رفت.

تحلیلگر وبگاه واللا در این خصوص گفت شلیک‌های شب گذشته، زنگ هشداری برای کسانی است که بسیار از روز بعد از جنگ سخن می‌گویند و شتاب‌زده از باورشان به امکان برون‌رفت از این بحران حرف می‌زنند.

کتائب شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس نیمه‌شب یکشنبه، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به قتل عام شهروندان فلسطینی در غزه، تل آویو و حومه آن را با رگباری از راکت‌های M۹۰ هدف قرار داده است. صدای شلیک و انفجار موشک‌های مقاومت فلسطین به سوی تل آویو در رام الله واقع در کرانه باختری نیز شنیده شد و به گزارش المیادین، این عملیات موجی از شادی را در میان شهروندان فلسطینی ایجاد کرد.

هدیه کریسمس حماس برای اسرائیل

وبگاه عبری والا با اشاره به این‌که تعریف دقیق مناطقی که در غزه تحت کنترل نیروهای اسرائیلی قرار دارند، بسیار دشوار است، صحت ادعاهای ارتش اشغالگر در خصوص تضعیف حماس را زیر سوال برد و نوشت «حماس هنوز قابلیت شلیک موشک دوربرد را دارد و چالش‌ها در نوار غزه همچنان پابرجاست؛ اسرا، مقامات حماس و زیرساخت‌های آن».

برخی منابع نظامی اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کردند درگیری‌های شدید روی زمین و مانورهای زمینی مطمئناً به کاهش توانایی‌های نظامی حماس در نوار غزه کمک می‌کند، اما برآوردها نشان می‌دهد که شلیک راکت از سوی حماس همچنان ادامه یابد.

یک افسر ارشد ارتش اشغالگر نیز اذعان داشت که حتی پس از دو سال از جنگ کنونی، ساکنان اطراف نوار غزه ممکن است صدای آژیر هشدار شلیک راکت‌های مقاومت را بشنوند.