سلاح جدید کلاشنیکف برای متحدان روسیه+ عکس

لنست «lancet» که توسط یکی از موفق‌ترین سازنده‌های سلاح‌های روسیه یعنی سازنده سلاح کلاشینکف ساخته شده است در درگیری‌های اخیر روسیه نقش به سزایی داشت؛ اکنون سازنده لنست در حال معرفی یک پهپاد تهاجمی مینیاتوری جدید به نام «Item-۵۵» یا «Izdeliye-۵۵» است.

به نظر می‌رسد قصد گروه AERO ZALA، که ۵۱ درصد آن متعلق به شرکت کُنسِرن کلاشنیکُف است، ساخت سلاحی ارزان و تاثیرگذار به اندازه تفنگ افسانه‌ای کلاشنیکُف AK-۴۷ شرکت مادر باشد. ZALA در پست تلگرامی شرکت، از «Item-۵۵» با یک تصویر اما بدون مشخصات، پرده برداشت.

X-Wing Fighter

به وضوح می‌توان گفت که پهپاد جدید یک کوادکوپتر است، با این حال به طور غیرمعمول دارای آیرودینامیک بال X مانند و شبیه به لنست قبلی است. این طراحی در برخی پهپادهای کوچک قبلی و حتی در برخی از FPVهای مستقر در اوکراین نیز دیده شده است اما احتمال داده می‌شود که برد بیشتری نسبت به سایر FPVهای کوچک داشته باشد.

برخلاف سایر پهپادهای کوچک و درست مانند Switchblade ۳۰۰ ایالات متحده،«Item-۵۵» دارای پرتاب کانتینری از راه دور است تا اپراتور را ایمن نگه دارد، با این تفاوت که کانتینر پرتاب را می‌توان کاملا دور از اپراتور قرار داد. نقطه قوت این پهپاد، مقاومت آن در برابر پارازیت است: راه حل‌های فنی جدید تیم مهندسی و توسعه ZALA به طور مطلوب «Item-۵۵» را از سایر تسلیحات متمایز می‌کند و آن را کاملاً در برابر سیستم‌های جنگ الکترونیک دشمن غیرقابل نفوذ می‌کند.

این پهپاد قادر است بدون کنترل انسان مسیریابی کند و حتی شاید اهدافی را برای درگیری انتخاب کند. برای اینکه این پهپاد به هر نحوی در جنگ الکترونیک آسیب‌ناپذیر باشد، باید کمترین اتکا به فرمان خارجی را برای انجام حملات داشته باشد. ZALA ممکن است بر روی یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های لنست ساخته شده باشد، هوش مصنوعی که توسط یک پردازنده ساخت ایالات متحده طراحی شده است و می‌تواند اهداف را طبقه‌بندی و ردیابی کند.

سلاح جدید کلاشنیکف برای متحدان روسیه+ عکس

در اطلاعیه «Item-۵۵» به «Swarming» اشاره‌ای نشده است، با این حال این فناوری که ZALA روی آن کار می‌کند، در یک ویدیوی تبلیغاتی برای محصول-۵۳ لنست به نمایش گذاشته شد. «Swarming» تعداد زیادی از پهپادها را قادر می‌سازد تا حملات هماهنگ را بدون کمک انسان انجام دهند.

در حالی که برای نوع FPV تولید شده توسط هزاران گروه روسی سازنده تسلیحات مانند سودوپلاتوف، قیمت حدود ۴۰۰ دلار است، لنست چیزی در حدود ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. ویژگی‌های جدید مانند سیستم‌های هوشمند و پرتاب از راه دور هزینه‌ بردارند و بدیهی است که «Item-۵۵» بسیار گران‌تر از رقبا خود باشد و به گفته کارشناسان روسی از سال آینده تقاضای زیادی برای چنین مهماتی در بازار تسلیحات وجود خواهد داشت و ظاهرا حتی با قیمت بالا، «Item-۵۵» احتمالا خریدارانی در ارتش روسیه پیدا می کند.

به گفته آن‌ها روسیه به هر پهپادی که بتواند تهیه کند نیاز دارد. جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین یک بازی است، بنابراین راه اندازی خطوط تولید جدید کمک زیادی به او می‌کند زیرا جنگ الکترونیک اوکراین در سرنگونی تعداد زیادی از پهپادهای روسی موفق بوده است.

با این حال گروه ZALA مستعد اغراق است چرا که هنوز هیچ نشانه‌ای از تولید انبوه محصول لنست-۵۳ که در سال گذشته تبلیغ شد وجود ندارد. با توجه به اینکه تولید FPV اکنون در هر طرف به ده‌ها هزار دستگاه در ماه می‌رسد، مشخص نیست که آیا این شرکت می‌تواند «Item-۵۵» را در حجم قابل توجهی تولید کند یا خیر. «Item-۵۵» ممکن است نشان دهنده گامی واقعی به سوی تعداد زیادی از کامیکازهای FPV ضد پارازیت باشد، نه فقط در میدان نبرد در اوکراین، بلکه در دست متحدان و نیروهای نیابتی روسیه.