مصرف دارو‌های ضدافسردگی در سرزمین‌های اشغالی رکورد زد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که پس از عملیات هفت اکتبر، وضعیت روحی و روانی حدود نیمی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی وخیم‌تر شده و مصرف دارو‌های ضد افسردگی با افزایش مواجه بوده است.

 

روزنامه یدیعوت احارانوت نیز چند روز پیش در گزارشی به آسیب‌های روانی رخ داده برای جامعه اسرائیلی و نظامیان این رژیم در پی جنگ در غزه پرداخت و نوشت که مجموعه بیمارستان‌ها و مراکز روان‌درمانی خواستار اعلان حالت فوق‌العاده شده‌اند. زیرا حداقل ۳۰۰ هزار نفر در اسرائیل به آمار کسانی که نیاز به روان درمانی دارند، افزوده شده است و بیمارستان‌های روان‌درمانی در نامه‌ای به بازرسی کل اسرائیل خواستار اعلام حالت فوق‌العاده به دلیل بروز «بحران بزرگ در سلامت روانی اسرائیلی‌ها» شده است.

یدیعوت آحارانوت با اشاره به این‌که هنوز آمار و کیفیت مشکلات روانی نظامیان اسرائیلی تا زمانی که از غزه باز نگردند، مشخص نیست نوشت: «اوضاع به حدی آشفته شده است که سربازان اسرائیلی به سوی همرزمان خود شلیک می‌کنند».

تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) چند روز پیش از شلیک یک نظامی این رژیم به سوی همرزمان خود پس از بازگشت از غزه خبر داد و گفت که در این حمله تعدادی از نظامیان زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر در سایه تداوم جنگ غزه و عدم دستیابی ارتش اشغالگر به نتایج ملموس در میدان نبرد و هراس نظامیان از کمین نیرو‌های حماس در غزه وب‌سایت اسرائیلی «والا» با انتشار گزارشی نوشت: «سلامت روانی سربازان اسرائیلی از آغاز حمله زمینی به نوار غزه تحت تأثیر قرار گرفته است.. ۷۶ درصد این سربازان تحت درمان‌های اولیه روانی به صورت میدانی قرار گرفته‌اند». 

مصرف دارو‌های ضدافسردگی در سرزمین‌های اشغالی رکورد زد

بر اساس این گزارش، داده‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که تقریباً ۱۰۰۰ نظامی اسرائیلی با وجود درمان‌های اولیه در میدان جنگ، بهبود نیافته و به توانبخشی بیشتری نیاز دارند و فرماندهی ارتش به شدت نگران افزایش شمار نظامیانی است که از مشکلات روانی عمیق‌تر، به ویژه «اختلال استرس پس از سانحه» رنج ببرند.

بر اساس این گزارش، دست‌کم ۱۶۰۰ نظامی اسرائیلی دچار علائم شوک جنگ شده‌اند و تپش قلب شدید، افزایش تعریق، افزایش ناگهانی فشار خون، لرزش غیرقابل کنترل بدن، گیجی و عدم تمرکز از مهمترین علایمی است که آن‌ها تجربه کرده‌اند. ترومای جنگی همچنین اثرات روانی بلندمدتی مانند وحشت، افسردگی، اختلالات خواب، فوران ناگهانی خشم و آسیب به ظرفیت عاطفی برای این نظامیان به همراه خواهد داشت.