نتانیاهو زیر منگنه فشارهای توامان داخلی و خارجی

در حالی جنایت‌های ارتش رژیم صهیونیستی در غزه به ۹۵ روز رسیده‌ که در این مدت، موجی از اعتراض‌ها در کشورهای مختلف جهان در واکنش به این نسل‌کشی به راه افتاده‌ است؛ جنایتی که نتانیاهو برای آن حد و مرزی قائل نیست و برای نیل به هدف از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌کند.

خبرگزاری فلسطینی «سما» به تازگی از شکایت ۱۰۰ وکیل شیلیایی خبر داده و نوشته‌است: که اکثر آنها اصالت فلسطینی دارند، در رابطه با جنایات اشغالگران در نوار غزه ، شامل نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کردند.

طبق شکواییه تنظیم شده، جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مصداق بارز نقض کنوانسیون چهارگانه ژنو مصوب سال ۱۹۴۹ است. امضاکنندگان این شکواییه که بزرگ‌ترین جامعه فلسطینی در خارج از سرزمین‌های فلسطین را تشکیل می‌دهند، خواستار صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر عوامل و نظامیان مسئول این جنایات در غزه شده اند.

پیشتر نیزی آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل کشی به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کرده‌بود. در مقابل، دیوان کیفری بین‌المللی در این باره اعلام کرده مبنای شکایت آفریقای جنوبی بر این است که رژیم اقداماتی را با هدف پاکسازی نژادی در غزه انجام داده‌است.

تلاش نتانیاهو برای دستاوردسازی با سلاح‌های ممنوعه

جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه با طیف گسترده‌ای از نسل‌کشی‌ها که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شده‌بود، به مرز یکصدمین روز نزدیک شده است؛ نبردی نابرابر و تجاوزکارانه که تا به امروز بیش از ۲۲ هزار فلسطینی که دو سوم آن زن و کودک‌ هستند را قربانی کرده‌است.

مواضع صهیونیست‌ها در نوار غزه را می‌توان از دو منظر کلامی و میدانی مورد بررسی قرار داد؛ روی آشکار سکه، همان بُعد خشونت‌های میدانی و عملیاتی است که در این مدت باعث شده در بیش از یکصد کشور جهان شاهد تظاهرات گسترده علیه رژیم باشیم. روی دیگر سکه، افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی در کلام است که بسترساز و مقدمه تروریسم میدانی به شمار می‌رود.

سران تل‌آویو به ویژه اعضای کابینه تندرو نتانیاهو با مواضع اعلانی افراطی خود در جریان جنایات غزه، مرزهای ترور و دهشت‌افکنی را جابجا کرده‌اند؛ از صدور حکم مرگ برای یکایک فلسطینی‌ها تا تهدید به استفاده از سلاح اتمی.

همزمان با مواضع اعلانی افراطی سران تل‌آویو به ویژه اعضای کابینه تندرو نتانیاهو در جریان جنایات غزه، جنایت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در این جنگ که بیش از ۲۲ هزار قربانی برجای گذاشته‌است، خود مصداق بارز تروریسم است؛ جنایت‌هایی که بخشی از آن ناشی از کاربرد تسلیحات کشتار جمعی و نامتعارف از سوی رژیم بوده‌است.

حدود یک ماه از جنگ می‌گذشت که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که ارتش اسرائیل بیش از ۱۰ هزار بمب را بر سر مردم غزه ریخته و میانه آذرماه وزارت کشور غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی برای کشتار فلسطینیان ساکن در اردوگاه جبالیا از ۶ بمب یک تنی برای ویرانی کامل این منطقه استفاده کرده‌است.

این وزارتخانه افزود: منطقه موردنظر بیشترین تراکم جمعیتی فلسطینیان ساکن در اردوگاه جبالیا را دارا بوده‌ و به همین دلیل هدف بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌است.

نتانیاهو زیر منگنه فشارهای توامان داخلی و خارجی

آن طور که کارشناسان می‌گویند، میزان بمباران رژیم صهیونیستی تنها در یک هفته، از میزان بمباران افغانستان در طول سال‌های اشغالگری آمریکا بیش‌تر بوده‌است.

به تازگی روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به هم‌سنجی و مقایسه کشتار آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان و نیز رژیم صهیونیستی در غزه پرداخته و نتیجه گرفته‌است «جنایتی که آمریکا در طول ۲۰ سال انجام داد، اسرائیل در کمتر از ۲ ماه رقم زده‌است.»

همچنین قدرت بمباران‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه با دو برابر قدرت «بمب هسته‌ای پسر کوچک» (علیه هیروشیما) برابری می‌کند. مقدار ماده منفجره به کار برده شده در حملات صهیونیست‌ها، معادل ۱۰ کیلوگرم ماده منفجره برای هر فلسطینی ساکن نوار غزه است.

کاربرد بمب‌های شیمیایی، فسفر سفید و غیره صدای اعتراض بسیاری از فعالان حقوق بشر را بلند کرده‌است. اوایل آذرماه «رضا نجفی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران در بیست و هشتمین نشست کنفرانس سالانه دولت‌های عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در لاهه خواستار بررسی و تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و نهادهای بین المللی در رابطه با استفاده احتمالی سلاح‌های شیمیایی به ویژه عامل اعصاب توسط این رژیم در غزه شد.

همزمان با هشدار نماینده ایران در این نشست، جنبش عدم تعهد هم با صدور بیانیه‌ای با اشاره به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های فسفری در غزه و جنوب لبنان عمیقا ابراز نگرانی کرد و نسبت به احتمال استفاده از عامل اعصاب و دیگر موارد سمی در حمله به غزه و کرانه باختری هشدار داد.

ضرورت تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای استفاده صلح‌آمیز از مواد شیمیایی، رفع محدودیت‌های تبعیض‌آمیز از جمله تحریم‌های یکجانبه و حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی و تاکید بر مسئولیت دولت‌ها و دبیرخانه فنی سازمان برای تامین دارو و تجهیزات لازم برای آنها، از دیگر محورهای بیانیه دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد به شمار می‌رفت.

نتانیاهو تحت فشار همزمان داخلی و خارجی

اگرچه نتانیاهو تا کنون در عمل نشان داده‌ که هیچ حد و مرزی برای جنایات خود در غزه قائل نیست ولی دستاوردی نیز نداشته‌است. همین فرسودگی نبرد بی حاصل، بسترساز فشار داخلی و خارجی بر نخست‌وزیر رژیم شده‌است.

در زمینه فشار خارجی بر نتانیاهو، به تازگی رسانه‌های عبری و آمریکایی ضمن گزارش «تنش بی‌سابقه» در روابط تل‌آویو و واشنگتن، از فشار کاخ‌سفید بر بنیامین نتانیاهو برای «پایان دادن به جنگ زمینی غزه» خبر داده و دلیل آن را «از دست رفتن آبروی بایدن» توصیف کرده‌اند.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی از ماهیت روابط تل‌آویو و واشنگتن پرده برداشته و آورده‌است: «تنش بی سابقه‌ای بین مقامات کاخ سفید و نتانیاهو در جریان است؛ بایدن احساس می‌کند که هزینه سیاسی ایستادن در کنار اسرائیل را می‌پردازد و رهبری جهانی واشنگتن با این ضربه سخت، تهدید می‌شود».

بعد از حواشی سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید به تل‌آویو، «باراک راوید» خبرنگار «فاکس‌نیوز»، به نقل از منابع آمریکایی درباره پیام اصلی او تاکید کرد که سالیوان به نتانیاهو و کابینه جنگ تل‌آویو گفت که «نبردهای زمینی در غزه باید ظرف چند هفته پایان یابد، نه چند ماه».

در داخل اراضی اشغالی نیز همزمان با موج نارضایتی، شاهد تعمیق اختلاف میان کابینه هستیم به طوری که روز یکشنبه (۱۷ دی) روزنامه «تایمز اسرائیل» با اشاره به اختلاف‌نظرها در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر جنگ علیه نوار غزه، نوشت که «بنی گانتس»، «گادی آیزنکوت» و «شیلی تروبر» که همگی از حزب میانه‌روی «آبی‌-سفید» هستند، در جلسه هفتگی وزرا به ریاست بنیامین نتانیاهو شرکت نخواهند کرد.

همزمان وب‌سایت عبری‌زبان «واللا» هم فاش کرد که سه وزیر از حزب «اردوگاه رسمی» به ریاست بنی گانتس به دلیل حملات و انتقادها از «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در جلسه امروز کابینه شرکت نخواهند کرد و این احتمالا نشانه‌ای از تشدید تنش‌ها در کابینه این رژیم است.

انتقادهای اخیر از هالوی همزمان با تشدید اختلاف‌نظرها میان ارتش و کابینه بر سر کمیته حقیقت‌یابی بود که هالوی دستور تشکیل آن را برای بررسی دلایل وقوع اتفاقات هفتم اکتبر و آغاز عملیات فلسطینی طوفان الاقصی صادر کرد. به رغم انتقادات برخی اعضای کابینه، ۱۶۹ فرمانده نظامی سابق ارتش با ارسال پیامی حمایت خود را از هالوی اعلام کرده‌اند.

بنابراین تلاش نتانیاهو برای دستاوردسازی اگر چه قبلا با حمایت غرب و همسویی کابینه انجام می‌گرفت اما با تداوم کشتار مردم بیگناه و عدم حصول نتیجه، آنها فشار بر نخست وزیر رژیم را با هدف متوقف‌سازی جنگ در پیش گرفته‌اند. اختلافات درون کابینه و نیز تنش میان میان کابینه و شورای جنگ هم گوشه‌ای از تبعات این نبرد بی‌حاصل و فرسایشی است.