چرا آمریکا از جنبش النجبا عراق کینه دارد؟

انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک (WINEP) در گزارشی تحت عنوان " نُجَباء چه کسانی هستند و چرا آمریکا فقط به آنها ضربه می‌زند؟" نوشت: کادرهای این گروه، بی‌پرواترین نیروهای جهادی در عراق و عامل اصلی اغلب حملات اخیر به منافع آمریکا بوده‌اند.

«مایکل نایتس» کارشناس و تحلیلگر ارشد اندیشکده واشنگتن با اشاره به ترور «ابو تقوی» معاون نظامی جنبش نُجَباء، ادامه داد: در سالگرد ترور ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، انگیزه‌ای که ایالات‌متحده را به این گام جسورانه سوق داد این بود که نُجَباء تهاجمی‌ترین گروه ضدآمریکایی در عراق است که فرمانده‌اش «اکرم الکعبی» به‌عنوان رهبر شاخص مقاومت مسلحانه در برابر آمریکا شناخته می‌شود.

این گزارش با اشاره به سفرهای الکعبی به ایران و روسیه و دیدارهای او با مقامات ارشد دو کشور، خاطرنشان ساخت: جنبش نُجَباء بر خلاف سایر گروه‌های مقاومت عراق، وارد مناسبات سیاسی نشده است و به همین دلیل در موضع‌گیری‌های خود نمی‌ترسد که چیزی را از دست بدهد.

چرا آمریکا از جنبش النجبا عراق کینه دارد؟

انستیتو واشنگتن در ادامه افزود: جنبش نُجَباء در پشتیبانی از مقاومت غزه نیز حاضر نشد به بیانیه‌های ضداسرائیلی اکتفا کند، بلکه به‌صورت همه‌جانبه وارد عمل شد. از اکتبر 2023 به این‌سو، بیشتر حملات به پایگاه‌های آمریکایی در خاک سوریه و همچنین اقلیم کردستان عراق، توسط این گروه سازماندهی شده که تلفاتی در میان نیروهای سنتکام بر جا گذاشته است.

اندیشکده آمریکایی در پایان، ترور شهید «ابو تقوی» را سیگنال هشدار واشنگتن به جنبش نُجَباء توصیف کرد و مدعی شد: با توجه به عملیات‌های اخیر ضدآمریکایی، هیچ گروهی به اندازه نُجَباء سزاوار چنین هدفگیری مرگباری نبود!