عملیات طوفان الاقصی دکترین ارتش کوچک و هوشمند اسرائیل را از بین برد

روزنامه اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه خبر داد، جنگ 7 اکتبر ( عملیات طوفان الاقصی نشان داد که دیگر جایی برای ادامه حیات دکترین ارتش کوچک و هوشمند وجود ندارد و امروز جنگ بر سر افزایش بودجه نظامی است.

شلومو تتلبام نویسنده این گزارش در این رسانه عبری زبن نوشت: امروز ارتش اسرائیل جنگ موازی را برای افزایش بودجه خود طی سال‌های آینده و تثبیت این افزایش در بودجه سال 2024 در دست انجام دارد، این در حالی است که احتمالا در سال جاری فقط با افزای بودجه نظامی برای تامین هزینه‌های جنگ دایر موافقت شود.

در ادامه این گزارش آمده است، براساس پیش بینی‌های وزارت دارایی بودجه اضافی که به ارتش اختصاص خواهد یافت حدود 66 میلیارد شیکل است و در رابطه با هزینه‌های مورد نیاز برای تقویت توان ارتش باید به سال 2025 موکول شده و پس از اعلام نتایج کمیته‌های حقیقت یاب در رابطه نقاط ضعف و قوت این جنگ، بودجه‌های مورد نیاز آن هم اختصاص پیدا کنند.

با این حال مسئولین عالی‌رتبه ارتش اسرائیل تاکید دارند که صرف نظر از هزینه‌های جنگ که در سال 2024 به طور حتم از 75 میلیارد شیکل خواهد گذشت، تامین هزینه‌های تقویت ارتش برای جنگ بعدی هم باید از هم‌اکنون آغاز شود، از اینرو در وحله اول باید ارتش اسرائیل از 220 میلیارد شیکل بودجه اضافی برای چهار سال آینده بهره‌مند شود که حدود 55 میلیارد شیکل در سال است، گرچه وزارت دارایی تاکید کرده است فقط در رابطه با 35 میلیارد شیکل در سال 2024 مذاکره می‌کند.

فرماندهان بخش برنامه ریزی ارتش (رژیم) اسرائیل تاکید می‌کنند که جنگ اخیر نشان می‌دهد که ارتش باید از افزایش نیروی انسانی بهره‌مند شود تا بتواند نیروهای بیشتری را در اطراف شهرک‌های مرزی مستقر سازد، همچنین این کار می‌تواند یگان‌های عملیاتی ارتش را هم افزایش دهد، این امر مستلزم افزایش 5 هزار نفری پرسنل پایور و افزایش بسیار زیادی نیروهای احتیاط در سال‌های آینده است.

در چارچوب این طرح کاهش مدت خدمت اجباری نظامیان لغو و در همان 36 ماه تثبیت می‌شود که به خودی خود بودجه قابل توجهی را برای این امر نیاز دارد.

در چنین شرایطی اسرائیل مجبور است که پایگاه‌های جدیدی را احداث و تعداد قابل توجهی نیز خودروها و تجهیزات مشابه خریداری کند.

عملیات طوفان الاقصی دکترین ارتش کوچک و هوشمند اسرائیل را از بین برد

در بخش دیگری از گزارش تاکید شده است، با وجود آنکه بخش دوم نیازهای حساس تر و جنبه امنیتی داشته و امکان رسانه‌ای کردن آن وجود ندارد اما باید گفت، نتیجه گیری‌های ارتش اسرائیل از نحوه پیشبرد جنگ در نوار غزه و در منطقه شمال نشان می‌دهند که میانگین حملات و فرسایش توانمندی‌ها و حتی دسترسی به اطلاعات امنیتی بسیار حایز اهمیت است و میزان ذخایر ارتش اسرائیل برای چنین سناریوهایی که ارتش آن را در غزه به کار گرفت، مناسب نیست، از اینرو ارتش اسرائیل تاکید می‌کند که نمی‌تواند به سطح ذخایر سابق بازگردد، بلکه نیازمند حجم بسیار بیشتری از سلاح مهمات است و این مسئله باید در حین تصویب بودجه سال 2024 حتما مورد توجه قرار بگیرد.