خط و نشان چین برای آمریکا / ناو شکن آمریکا چینی ها را عصبانی کرد

 وزارت دفاع چین امروز پنجشنبه اعلام کرد: کشتی‌های جنگی و هواپیماهای آمریکا باعث مشکل آفرینی و اقدامات تحریک در مرزهای چین شده‌اند و فعالیت‌های گسترده و بی‌شماری در آب‌ها و حریم هوایی اطراف این کشور انجام داده‌اند.

موضعگیری وزارت دفاع چین پس از آن صورت گرفت که نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که ناوشکن «یو اس اس جان فین» از کریدوری در تنگه تایوان عبور کرده است که به ادعای واشنگتن، «قلمروی دریایی هیچ کشور ساحلی‌ محسوب نمی‌شود».

نیروی دریایی آمریکا عبور این ناوشکن از تنگه تایوان را به زعم خود «نشان دهنده تعهد آمریکا به حفظ اصل آزادی دریانوردی برای همه کشورها» دانست و افزود: هیچ عضوی از جامعه بین المللی نباید تهدید یا مجبور شود که از حقوق و آزادی‌های خود چشم پوشی کند.

خط و نشان چین برای آمریکا / ناو شکن آمریکا چینی ها را عصبانی کرد

وو چیان سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی مطبوعاتی امروز پنجشنبه خود در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: نیروهای مسلح چین مطابق با قوانین به این موضوع رسیدگی کرده‌اند و اقدامات مربوطه موجه، معقول، حرفه‌ای و خویشتن دارانه بوده است.

وی افزود: ارتش چین در بخشی از آموزش‌های خود به «سازماندهی عملیات‌های نظامی مربوطه» در اطراف تنگه تایوان ادامه خواهد داد.

وو چیان در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی دونگ جون وزیر دفاع تازه منصوب شده چین و همتای آمریکایی وی گفت که چین «نسبت به گفتگوهای دوجانبه در همه سطوح نگرشی باز دارد» اما هیچ گونه دیداری را تایید نکرد.

پیش از این، ارتش چین گفته بود که عبور ناوشکن آمریکا از تنگه تایوان «احساسات عمومی را در چین برانگیخته» است و نیروهای این کشور ناوشنکن را تحت نظر گرفته و به آن هشدار داده‌اند.

فرماندهی جبهه شرق ارتش چین در بیانیه ای اعلام کرد: اخیراً، ارتش آمریکا بارها اقدامات تحریک آمیزی را در جهت تضعیف صلح و ثبات منطقه انجام داده است.

در مقابل، وزارت دفاع تایوان اعلام کرده است که این ناوشکن از طریق تنگه تایوان به سمت جنوب حرکت کرده است و آن را زیر نظر داشته و وضعیت «عادی» بوده است.

آخرین بار در اوایل نوامبر (آبان- آذر)، نیروی دریایی آمریکا عبور یک ناو جنگی از تنگه تایوان را اعلام کرده بود و در آن زمان، یک ناوچه‌ کانادایی به این ناو ملحق شده بود.

عبور ناوشنکن ارتش آمریکا در روز چهارشنبه درحالی انجام شد که ماریو دیاز بالارت نماینده جمهوری خواه و آمی برا نماینده دموکرات که روسای گروه تایوان در کنگره آمریکا هستند، برای نشان دادن حمایت خود از انتخابات ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در تایوان به تایپه سفر کرده‌ اند.

آن‌ها اولین قانونگذاران آمریکایی هستند که پس از پیروزی لای چینگ ته از حزب حاکم ترقی خواه دموکراتیک در انتخابات اوایل ژانویه در تایوان به تایپه سفر کرده اند.

لای چینگ ته که ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) فعالیت خود را آغاز می‌کند، امروز در ملاقات با این دو نماینده کنگره آمریکا گفت: امیدوار است که آمریکا بتواند به حمایت از تایوان ادامه دهد.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، لای چینگ ته در انتخابات اوایل ماه ژانویه بیش از 40 درصد آرا را کسب کرد. همچنین «هو یویی» از حزب اپوزیسیون کومینتانگ بیش از 33 درصد و «کو ون جه» از حزب خلق تایوان بیش از 26 درصد آرا را به دست آوردند.

دولت چین نتیجه انتخابات تایوان را رد کرد و اعلام کرده است: حزب حاکم پس از شکست در کسب اکثریت آرا، نماینده جریان اصلی افکار عمومی مردم این منطقه نیست.

انتخابات تایوان به دلیل وضعیت سیاسی مورد مناقشه این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. دولت چین علیرغم مخالفت‌های تایپه، تایوان را قلمرو خود می‌داند و همچنان خواستار پیوند آن با سرزمین اصلی است.