همه چیز درمورد پایگاه آمریکایی «برج 22» در اردن

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) یکشنبه خبر از حمله بزرگ پهپادی به یک پایگاه نظامی خود در خاک اردن و مجاورت مرز سوریه داد، حمله‌ای که منجر به سه کشته و ۳۴ زخمی از میان نظامیان آمریکایی شده است.

این بیشترین میزان تلفاتی است که آمریکا پس از جنگ غزه به آن اعتراف می‌کند؛ آمریکا می‌گوید که حمله در پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن رخ داده است؛ در یک نقطه راهبردی در شمال شرق اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق که فاصله اندکی نیز با پایگاه بزرگ «التنف» در سوریه دارد.

اطلاعات چندانی از پایگاه «برج ۲۲» در دست نیست، جز اینکه در نزدیکی پایگاه التنف که بزرگترین پایگاه آمریکا در سوریه است، قرار دارد و تعداد کمی نیروی نظامی آمریکایی در خود جای داده است. همچنین اطلاعاتی از نوع سلاح‌های موجود و پدافند هوایی مستقر در پایگاه در دست نیست.

تصویر هوایی از پایگاه «البرج ۲۲» در نزدیکی مرز سوریه در خاک اردن

 

همچنین طبق تصاویر ماهواره‌ای، این پایگاه در خاک اردن و در نزدیکی اردوگاه «الرکبان» برای آوارگان سوریه قرار گرفته است.

به گفته شبکه سی ان ان، نیروهای آمریکا با هدف «ارائه مشاوره و کمک» در این پایگاه مستقر هستند و مشخص نیست که چرا سامانه‌های پدافندی در زمان حمله فعال نشده‌اند. شکست پدافند هوایی در این حمله به شدت مورد توجه محافل آمریکایی قرار گرفته است و در این راستا روزنامه واشنگتن پست نوشت که پنتاگون در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوایی در پایگاه «برج ۲۲» برای مقابله با حمله پهپادی است. به گفته این روزنامه به نقل از وزارت دفاع آمریکا، پهپاد مهاجم، محل اقامت نیروهای آمریکایی در پایگاه را هدف قرار داده است.

خبرگزاری رویترز نیز نوشته است که اطلاعات کمی در مورد پایگاه «برج ۲۲» وجود دارد، اما طبق بیانیه سنتکام، این پایگاه نقش پشتیبانی لجستیکی از نظامیان آمریکایی در سوریه به خصوص پایگاه «التنف» را بر عهده دارد و ۳۵۰ نیروی ارتش و نیروی هوایی ایالات متحده در این پایگاه حضور دارند.

این خبرگزاری نوشت: «پایگاه برج ۲۲ در راستای استراتژی ایالات متحده برای مهار نفوذ نظامی ایران در شرق سوریه نقش‌آفرینی می‌کند».

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که حدود ۳۰۰۰ نیروی آمریکایی در اردن حضور دارند و نیویورک تایمز نیز نوشته است که حدود ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی «الازرق» اردن مستقر هستند.

از سوی دیگر گروه «مقاومت اسلامی عراق» گفته است که چهار پایگاه «الشدادی»، «الرکبان» و «التنف» متعلق به آمریکا و یک مقر ارتش اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را هدف قرار داده است.

در این میان باید گفت که ارتش اردن یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک‌های مالی نظامی خارجی واشنگتن است و صدها مستشار نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند و یکی از معدود متحدان منطقه‌ای است آمریکا است که در طول سال تمرینات گسترده‌ای را با نیروهای آمریکایی برگزار می‌کند.

از زمان آغاز درگیری سوریه در سال ۲۰۱۱، واشنگتن صدها میلیون دلار برای کمک به امان هزینه کرده است تا یک سیستم نظارتی دقیق موسوم به برنامه امنیت مرزی را برای جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان از سوریه و عراق ایجاد کند.