به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، پس از گذشت چهل سال دیکتاتوری زینالعابدین بن علی در تونس جنبش اسلامگرای النهضه رهبر ائتلاف حاکم بر این کشور که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد از پنجشنبه گذشته نهمین کنگره خود از زمان تاسیس و اولین کنگره علنی را با شعار "آینده ما در دستان ما است"، آغاز کرد.

شخصیت‌های سیاسی از کشورهای مختلف از جمله یمن، مصر، الجزایر، لیبی و سایر کشورها در این نشست حضور داشتند. خالد مشعل رئیس دقتر سیاسی حماس در مراسم افتتاحیه این نشست طی ایراد نطقی خواستار ایجاد راهبردی عربی اسلامی برای آزادسازی فلسطین و قطع مذاکرات با رژیم صهیونیستی شد.


رئیس دفتر سیاسی حماس که با لحن جدی و قاطع سخن می گفت، ادامه داد: " سرزمین فلسطین که با زور چپاول شده، تنها با زور و به کارگیری قدرت پس گرفته می شود و مقاومت راهبرد ما باقی خواهد ماند و آنچه ما فلسطینیان را متحد می کند تفنگ و مقاومت مردمی در برابر اشغالگران است. "

خالد مشعل در حاشیه مراسم افتتاحیه اجلاس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در تونس درباره آینده رابطه حماس با حزب الله و ایران تاکید کرد: رابطه با همه این طرف ها برقرار خواهد ماند اگر چه در برخی مسائل توافق وجود دارد و در برخی مسائل دیگر اختلاف نظرهایی است.

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره ارزیابی خود از آزادی‌های اسلامی در سایه انقلاب‌های جهان عربی و اسلامی و همچنین رابطه غرب با جهان اسلام در شرایط کنونی گفت: پیشتر از اسلامگراها تصور کلیشه‌ای می‌شد گویی آنها آمده‌اند تا افسار بر دهان مردم بزنند و آزادی ها را سلب کنند در حالی که در دین هیچ اجباری نیست و تجربه پیروزی اسلامگراها پس از انقلاب های منطقه نشان داد که جوامع اسلامی بدون هیچ ظلمی از آزادی و دموکراسی بهره مند هستند.




خالد مشعل درباره روابط خارجی با غرب نیز گفت ما مسلمانان رابطه خود با غرب را بر اساس منافع و سیاست های متقابل حفظ خواهیم کرد اما هرگز سرسپرده غرب نخواهیم بود بلکه به دنبال روابط متوزان هستیم و این امر تنها در سایه فاصله گرفتن از درگیری های داخلی است که می تواند شکاف و عاملی برای دخالت غرب در مسائل کشورهای اسلامی باشد.

" راشد الغنوشی " رهبر حزب اسلامگرای النهضه نیز در مراسم افتتاح این کنگره که در شهر الکرم در شمال تونس برگزار شد، خواستار آشتی ملی و توافق بین گروه‌های سیاسی در این کشور شد.

راشد الغنوشی در جمع بیش از ۱۰ هزار تن از هواداران این حزب گفت: تونس به آشتی ملی در حکومت نیاز دارد.

رهبر ائتلاف سه گانه حاکم در تونس تاکید کرد: کنگره حزب النهضه می خواهد حمایت واقعی از انقلاب داشته باشد و پیام اتحاد را به ملت تونس بدهد که ما ملتی واحد هستیم و در تونس همه جریان ها می توانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.




در این کنگره هزار و ۱۰۳ تن از اعضای حزب النهضه، رئیس، دبیر کل و اعضای جدید دفتر اجرایی این حزب را انتخاب می کنند.

النهضه اعلام کرده است می خواهد در این جنبش جوانگرایی کند و به نقاط تفاهمی با جریان های میانه رو و افراطی برسد اما انتظار می رود راشد الغنوشی ۷۱ ساله که از سال ۱۹۹۱ رهبری جنبش النهضه را برعهده دارد در پست خود ابقا شود.

اگرچه شخصیت های دیگری همچون " الحبیب اللوز " و " الصادق شورو " از جمله تندروهای حزب نامزد ریاست این جنبش هستند اما الغنوشی به شخصیتی میانه رو در این جنبش مشهور است. در حال حاضر جنبش النهضه مهم‌ترین حزب تونس و مهم ترین شریک ائتلاف سه جانبه با دو جنبش چپ میانه یعنی جنبش های " کنگره برای جمهوری " و " التکتل " است.

این حزب پیش‌بینی می‌کند این کنگره را که نخستین کنگره علنی در تونس از سال ۱۹۸۸ محسوب می شود به رخدادی تاریخی تبدیل کند.

"احمد ضیف"، عضو دفتر سیاسی حزب آزادی و عدالت مصر نیز طی سخنانی در این نشست در مسیر حرکت دولت های انتقالی پس از انقلاب این کشورها گفت: نیروهایی برای بازگرداندن زمان به عقب کار می کنند چرا که رسیدن اسلام گراها به قدرت به نفعشان نبوده است بنابراین هراس افکنی نسبت به اسلام گراها همچنان ادامه دارد.