سایه گرسنگی و سوء تغذیه بر سر کودکان غزه

جنگ علیه ملت مظلوم فلسطین در حالی به یکصد و بیستمین روز خود رسیده که سایه توپ و گلوله، رنج و درد و گرسنگی همچنان بر سر مردم این سرزمین پرآشوب سنگینی می کند.

 

رژیم صهیونیستی از آغاز اشغال سرزمین فلسطین تاکنون بر خلاف همه قواعد و مقررات بین المللی و کنوانسیون های موجود، مرتکب جنایات جنگی در حق کودکان و نوجوانان فلسطینی شده و آنها را شهید و یا مجروح کرده و در این راستا، از شکستن دست و پا و بازداشت و محکومیت آنها به زندان نیز دریغ نکرده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تازه ترین گزارش خود با ابراز نگرانی از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار کودک فلسطینی از سوء تغذیه رنج می برند و لاغری مفرط، جدی ترین نتیجه این مساله است که مانع رشد بدن و مغز آنها می شود.

گسترش درگیری‌ها، سوء تغذیه و افزایش بیماری‌ها در غزه، دایره مرگباری را در این منطقه ایجاد کرده و وضعیت اسفناک کودکان غزه در شرایطی است که به تازگی ۸ کشور کمک های مالی خود را به سازمان آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) متوقف کرده اند؛ اقدامی که با خوشحالی و استقبال صهیونیست‌های اشغالگر و اعتراض فلسطینیان همراه بوده است.

طی ۱۲۰روز گذشته ساکنان غزه به دلیل قحطی ناشی از جنگ، محاصره کامل و ظالمانه و بمباران بی‌امان رژیم اسراییل علاوه بر رنج آوارگی و فقدان زیرساخت‌های بهداشتی، از قحطی و گرسنگی هم رنج می برند.

بر اساس گزارش ها، فلسطینی ها از شدت گرسنگی از مواد غذایی غیرقابل مصرف استفاده می کنند؛ موضوعی که سلامت غذایی مردم به خصوص کودکان را به شدت به خطر می‌اندازد.

گزارش ها نشان می دهد که بسیاری از خانواده‌ها در نوار غزه محاصره شده اند و به دلیل کمبود مواد غذایی مجبور هستند برای تهیه نان مواد مختلفی را با آرد مخلوط کنند و دست به تهیه غذای روزانه بزنند.

خانواده‌ها همچنین مجبور هستند از علوفه حیوانات و خوراک پرندگان در نان خود استفاده کنند.

این در حالی است که «آنتونیو گوترش» که اکنون کلیددار سازمان ملل است،‌ غزه را «قبرستان کودکان» معرفی کرده و گزارش ها حکایت از این دارد که یک سوم کشته های غزه، کودک هستند.

سایه گرسنگی و سوء تغذیه بر سر کودکان غزه

مردم بی دفاع فلسطین همچنان در میانه آتش و خون زندگی می کنند، در حالی که فرزندان بی گناه آنها بهای زیاده طلبی سران رژیم کودک کش صهیونیستی را می پردازند، آنها در مهلکه ای گرفتار شده اند که مشخص نیست تا کجا ادامه خواهد داشت و دکترین سیاسی صهیونیست ها چگونه بهای رویا و آرزوهای بر باد رفته کودکان غزه را پرداخت خواهد کرد.

نیمی از جمعیت ۲ میلیون و دویست هزار نفری غزه را افراد زیر ۱۸ ساله‌ تشکیل‌ می‌دهند که بنا به تعریف کنوانسیون جهانی، کودک محسوب‌ می‌شوند. در این کودکانه ترین شهر جهان، نزدیک به ۴۵ درصد تلفات مربوط به این سن است؛ موضوعی دردناک که احتمالا در هیچ جنگی شبیه ندارد و اما تنها دستاورد رژیم صهیونیستی در این ۱۲۰ روز، نسل کشی و شهادت بیش از ۲۷ هزار و مجروح کردن بیش از ۶۶هزار نفر دیگر است، در حالیکه محاکمه این رژیم در دادگاه لاهه هم نتوانست از جنون جنایت و کشتار سران آن بکاهد.

سران صهیونیست از یک سو با نمایندگان آمریکا، قطر و مصر در پاریس از آتش بس سخن می گویند و از سویی دیگر، بساط جنگ را از یک شهر به شهری دیگر منتقل می کنند، کاش در این میان هشدار «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان خریداری داشت و تنها یک لحظه کودکان غزه را کودکان خود تصور می کردند.

جنایات مستمر رژیم اشغالگر و کشتار بی وقفه آنها علیه ملت فلسطین ادامه دارد در حالی که سران آن همچنان سودای پیروزی بر حماس را در سر می پروراند و برای رسیدن به این هدف به هر دست آویزی چنگ می زنند، همچنان که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی تندروی صهیونیست مدعی است که تنها راه مقابله با حماس، فشار حداکثری و عملیات گسترده در نوار غزه است.

کودکان در هر جایی از جهان حق دارند در آرامش زندگی کنند و از حقوق خود برخوردار باشند، اما در غزه، مکانی که هر از گاهی با جنگی خونین و تجاوز و جنایت از سوی متجاوزان و اشغالگران رو به رو است، کودکان نه تنها آرامش ندارند و حقوقشان پایمال می‌شود، بلکه زیر آتش خشم جانیان صهیونیست‌ هستند.