«مأموریت انتحاری» ناتو در اوکراین

 یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که در پی «عملکرد نامطلوب کی‌یف» در جنگ، دولت انگلیس به متحدین خود در پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) پیشنهاد اعزام نیرو به اوکراین را داده است.

این منبع افزود: دولت انگلیس همچنین درخواست ایجاد منطقه ممنوع پروازی در منطقه تحت کنترل کی‌یف و افزایش کمک‌ها به اوکراین را مطرح کرده است.

"لری جانسون" افسر بازنشسته اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) و وزارت دفاع این کشور (پنتاگون)، این طرح انگلیس را «یک توهم بی‌اساس و غیرواقع‌گرایانه» دانست و افزود که البته این امر به‌معنی نادیده گرفته شدن اهمیت ابعاد این طرح از سوی روسیه نیست.

"متیو گوردون بنکس" مشاور روابط بین‌الملل و عضو سابق پارلمان انگلیس و پژوهشگر ارشد سابق آکادمی دفاع انگلیس نیز در این زمینه گفته است: «فکر نمی‌کردم شایعه اعزام نیروهای ناتو به اوکراین جدی گرفته شود».

او در رابطه با شرایط نامطلوب اوضاع در جبهه اوکراین گفت: «در اوکراین اوضاع با شتاب زیادی در حال فروپاشی است. زلنسکی نتوانست ژنرال ارشد خود را اخراج کند و به نظر من این رئیس‌جمهوری در انجام وظایف بسیار عاجز و ناتوان (اردک لنگ) است».

«مأموریت انتحاری» ناتو در اوکراین

"ارل راسموسن" بازرس ارتش بازنشسته آمریکا و مشاور ارشد نظامی و ژئوپلتیک نیز با اتخاذ لحن مشابه گفت: «این [طرح] رؤیای هر کس که بوده، خیلی زود به کابوس نیروهای انگلیسی و ناتو تبدیل خواهد شد».

او در این رابطه افزود: «از آنجایی که روسیه همچنان کنترل کامل هوایی، تسلط جنگی، برتری لجستیک و دست برتر تسلیحاتی را داراست. این اقدام برای نیروهای انگلیس فاجعه‌بار خواهد بود».

این کهنه سرباز آمریکایی اضافه کرد: «احتمالاً کسی در ارتش انگلیس دچار تجربه توهم بوده که اساساً چنین طرحی را عنوان کرده است. چنین اقدامی به‌معنی مأموریت انتحاری برای نیروهای اعزامی خواهد بود و ناتو را وارد درگیری مستقیم و اجتناب‌ناپذیر با روسیه خواهد کرد».