هدف باید از حمله به عراق و سوریه

ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) بامداد شنبه اعلام کرد در پاسخ به کشته شدن سه نظامی خود در حمله هفته گذشته به پایگاه این کشور در خاک اردن، مواضعی را در سوریه و عراق هدف قرار داده است.

سنتکام مدعی هدف قرار دادن ۸۵ موضع در این تجاوزات شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا  نیز در بیانیه‌ای در این رابطه گفت: به دستور من، نیروهای آمریکایی به اهدافی در تأسیسات عراق و سوریه حمله کردند و این حملات برای مدت زمانی ادامه خواهد یافت.

وی در عین حال مدعی شد: آمریکا به دنبال جنگ در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر جهان نیست!

«جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا  نیز در این باره اظهار کرد که وزارت دفاع کشورش در حال ارزیابی نتایج حملات خود به اهدافی در سوریه و عراق است.

وی در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی‌ نیوز» گفت سه تاسیسات وابسته به گروه‌های مقاومت در عراق و چهار تاسیسات دیگر در سوریه هدف قرار گرفت. کربی همچنین گفت: احتمالا این حملات در روزهای آتی نیز ادامه یابد.

مقاومت عراق نیز در پاسخ اولیه به این تجاوزات پایگاه «عین الاسد» و سپس پایگاه «حریر» در اربیل را هدف قرار داد.

همچنین  در اعتراض به این حملات، دولت عراق، کاردار سفارت‌ آمریکا در بغداد را احضار کرد.

وزارت دفاع سوریه نیز حملات آمریکا به مناطق شرقی این کشور را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای دیگر بر همدستی واشنگتن با گروه تروریستی داعش و تلاش برای احیای دوباره آن دانست.

دمشق با اشاره به شهادت و مجروح شدن چندین غیرنظامی و نظامی در پی این حملات، افزود: «منطقه‌ای که حملات آمریکا در شرق سوریه آن را هدف قرار داد، همان منطقه‌ای است که ارتش سوریه با بقایای گروه تروریستی داعش می‌جنگد. این تجاوز آمریکا هیچ توجیهی جز تلاش برای تضعیف توانایی ارتش سوریه و متحدانش در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد، اما ارتش به دفاع از سرزمین و مردم سوریه و ضربه زدن به همه سازمان‌ها ادامه خواهد داد».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حملات نظامی بامداد شنبه آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه را شدیدا محکوم کرد.

  «ناصر کنعانی» حملات نظامی آمریکا به عراق و سوریه و یمن را تامین‌کننده اهداف رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد: این حملات، آمریکا را بیشتر از قبل در منطقه درگیر می‌کند و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حمله آمریکا به عراق و سوریه برای خروج بایدن از فشار رقبای انتخاباتی‌اش بود

«حسن لاسجردی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در ارتباط با حملات اخیر آمریکا به مقر گروه‌های مقاومت در سوریه و عراق و اینکه گفته می‌شود این حملات نمایشی بوده و نتوانسته آسیب چندانی به جریان مقاوت وارد کند، گفت: در پی حمله‌ای که به مقر آمریکایی ها در مرز اردن انجام شد و این حملات منجر به کشته شدن چند نظامی آمریکایی شد تنش بین آمریکا و نیروهای مقاومت در منطقه به نوعی افزایش پیدا کرد و آمریکایی‌ها اعلام کردند که حملات انجام شده را جبران می‌کنند.

وی با بیان اینکه در واقع در چند روز گذشته شاهد تنش و درگیری لفظی بین آمریکا و نیروهای مقاومت بوده‌ایم و این احتمال وجود داشت که این تنش‌ها ادامه پیدا کند، تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فشارها علیه دولت بایدن جهت تلافی کردن حملات صورت گرفته به نیروهای نظامی این کشور در مرز اردن افزایش پیدا کرده بود و طبیعی است که بایدن نمی‌توانست از این فشارها فرار کند و و رقبای انتخاباتی بایدن نیز می‌خواستند از این فضا برای فشار به دولت بایدن استفاده کنند.

لاسجردی افزود: بعد از  حملات شب گذشته آمریکا، شاهد اظهارنظرهای مختلف از سوی آمریکایی‌ها هستیم چنانچه مقامات نزدیک به دولت بایدن می‌گویند مکان‌های مهمی شب گذشته مورد حمله قرار گرفته و ضربه جدی به نیروهای مقاومت وارد شده است ولی از دیگر سو مخالفان دولت بایدن تأکید می‌کنند که این حملات به نوعی نمایشی بوده و به مقرهای خالی حمله شده است.

حمله آمریکا به عراق و سوریه برای خروج بایدن از فشار رقبای انتخاباتی‌اش بود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیانیه چند روز پیش حزب‌الله عراق و تأکید آن‌ها مبنی بر اینکه آن‌ها در حال حاضر دیگر به مقرهای آمریکا حمله نمی‌کنند و تمرکز آن‌ها در موقعیت فعلی مقابله با رژیم صهیونیستی خواهد بود و همچنین استقبال آمریکایی‌ها از این بیانیه گفت: این تحولات نشان می‌دهد که درواقع دو طرف در تلاش هستند که بحران در منطقه مدیریت شود و درواقع این احتمال وجود دارد که ما طی روزهای آینده شاهد این باشیم که تنش ایجاد شده بیشتر مهار شود و حتی به نوعی به نقطه صفر برسد.

لاسجردی در بیان این توضیح که چرا معتقد است حملات شب گذشته مدیریت شده بوده است، گفت: هم آمریکایی‌ها از جایگاه و پایگاه‌های نظامی و تسلیحاتی نیروهای مقاومت آگاه هستند و هم جریان مقاومت می‌داند که مقر نیروهای آمریکایی کجاست و اگر بخواهند ضربه‌های جدی به یکدیگر وارد کنند این امر برای هر کدام از آن‌ها امکان پذیر است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: نیروهای مقاومت و هم آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر تنش‌ها در منطقه بین دو طرف افزایش پیدا کند به نفع اسرائیل خواهد بود و این چیزی نیست که نیروهای مقاومت دنبال آن باشند.

وی  در پایان سخنان خود تصریح کرد: در مجموع شواهد به نظر می‌رسد که بحران بین دو طرف در حال مدیریت است و به نوعی هماهنگی وجود دارد که هم به نوعی آمریکایی‌ها بگویند تسویه حساب شده است و هم افکار عمومی‌شان را قانع کنند که اقدام تلافی‌جویانه صورت گرفته و از طرف دیگر به نحوی رفتار شود که بحران بیشتری در منطقه شکل نگیرد.