راهبرد و سیگنال‌های اشتباه حملات آمریکا به عراق و سوریه

در پی حملات تلافی‌جویانه آمریکا به مواضع ایران در عراق و سوریه ، برخی رسانه‌ها شروع به بازتاب سخنان دولت جو بایدن کرده‌اند و این تهاجم را بر مبنای ارسال پیام ارزیابی کرده اند.

اما این پیام دقیقا چه بوده و احتمال دریافت آن چگونه است؟

این شبکه خبری آمریکایی نخست به چگونگی شکل‌گیری حملات اخیر ارتش ایالات متحده در عراق و سوریه پرداخته است؛ بدین صورت که بایدن روز سه شنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت تصمیم خود را مبنی بر نحوه واکنش به حملات پهپادی که منجر به کشته شدن سه تن از اعضای ارتش آمریکا شد را گرفته است. به اعتقاد نویسنده همین تاخیر بایدن در اعلام تصمیم نهایی، خود زمان لازم را در اختیار گروه های درگیر قرار داد تا برای هرگونه تهاجم آماده باشد.

پس از این حملات که از سوی یکی از گروه های مقاومت عراق انجام گرفت، دولت بایدن ضمن اتهام زنی به ایران، به طور مداوم تاکید کرد که خواهان ورود به درگیری با تهران نیست.

به نوشته این رسانه، دولت بایدن اگرچه سعی داشته معنای بازدارندگی ارتش خود را در منطقه تعریف نماید، اما به اعتقاد نگارنده، این واژه اساسا به این معنا نیست که شما چکاری را نمی خواهید انجام دهید، بلکه مفهوم حقیق آن ایجاد ابهام راهبردی در مورد توانایی ها و اقدامات احتمالی است.

نویسنده در ادامه می افزاید: با توجه به سابقه تا حد زیادی ناموفق حملات آمریکا علیه گروه های شبه‌نظامی فعال در خاورمیانه، هرگونه اقدام نظامی واشنگتن بعید است مانع حملات بیشتر این گروه ها علیه مواضع آمریکا در خاورمیانه و یا کشتیرانی شود. به اعتقاد نویسنده این مطلب، آمریکا برای رفع خطر بروز یک جنگ گسترده تر در منطقه، باید تلاش‌ خود را بر برطرف کردن علت اصلی این تنش ها که همان تداوم جنگ غزه است، بیشتر کند.

راهبرد و سیگنال‌های اشتباه حملات آمریکا به عراق و سوریه از دید سی ان ان

سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به حملات پیشین ایالات متحده علیه گروه های شبه نظامی حاضر در خاورمیانه، یادآور شده است که واشنگتن پیش از این هم در توقف حملات این گروه ها ناموفق بوده است. به عنوان نمونه هدف‌گیری یمن توسط آمریکا و انگلیس به منظور توقف حملات در دریای سرخ تاکنون بی نتیجه مانده و روز سه شنبه نیروهای یمن نزدیک بود به یک کشتی جنگی آمریکایی دیگر حمله کنند.

این دست حملات واشنگتن در سال های اخیر بارها و بارها انجام گرفته و هربار بی نتیجه مانده است. از جمله حمله پهپادی ژانویه ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا که با هدف ترور سردار قاسم سلیمانی صورت گرفت و کمتر از یک هفته بعد، ایران در واکنش، موشک‌های بالستیک را به دو پایگاه آمریکایی در عراق پرتاب کرد که باعث آسیب دیدگی مغزی بیش از ۱۰۰ سرباز ارتش ایالات متحده شد.

این رسانه در بخشی دیگر، حمله پهپادهای آمریکایی ماه گذشته به منطقه‌ای از بغداد را از دیگر نمونه های تهاجم اینچنینی واشنگتن دانسته که اگرچه در نهایت منجر به کشته شدن یکی از رهبران گروه های شبه نظامی شیعه عراق شد، اما باعث گردید عزم دولت عراق برای بر خروج ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی حاضر از این کشور بیشتر شود.

سی‌ان‌ان در ادامه ضمن اشتباه دانستن خروج بایدن از افغانستان، تاکید کرده است که بیرون آمدن از عراق اشتباه فاحشی دیگر خواهد بود که به نفع ایران تمام می شود و مدعی است این امر در راستای تلاش‌های تهران برای جایگزینی آمریکا به عنوان یک بازیگر کلیدی منطقه‌ای در خاورمیانه پیش خواهد رفت.

نویسنده سپس تشریح می کند که باتوجه به نتایج بدست آمده از حملات علیه مواضع نیروهای شیعه در عراق و سوریه، ما باید اذعان کنیم که این حملات، اهداف استراتژیک واشنگتن را برای جلوگیری از تهاجم آینده گروه های شبه نظامی علیه مواضع ما تامین نمی کند و تهران همچنان به پیشبرد چشمگیر نفوذ خود در خاورمیانه از شمال تا جنوب ادامه خواهد داد.

کارل فون کلوسویتس ژنرال و استراتژیست نظامی آلمانی در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت: دولتمردان و فرماندهان جنگی باید نخست نوع نبردی را که می خواهند شروع کنند، مشخص نمایند.

سی‌ان‌ان در همین زمینه توضیح داده است اینکه آمریکا واقعا چه نوع جنگی را در منطقه شروع کرده، مشخص نیست و جنگ طلبان و تصمیم گیران در واشنگتن که بایدن را برای حمله علیه مواضع ایران در منطقه تحت فشار قرار می دهند، درکی از پیامدهای این دست تهاجمات ندارند.

به عنوان مثال لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت که حملات در عراق و سوریه تنها "شروع واکنش ما" بود، اما برخلاف گفته های وی، هیچ گونه شواهدی بمنی بر تداوم این حملات وجود ندارد.

این رسانه در ادامه اگرچه به احتمال حملات سایبری آمریکا به ساختارهای مهم نظامی ایران اشاره دارد، اما در عین حال خاطرنشان کرده است که آماده سازی برای این دست حملات هفته ها به طول می انجامد.

نویسنده سپس با تاکید بر ضرورت مقابله فوری آمریکا با تنش‌های فزاینده در خاورمیانه، می نویسد: واشنگتن باید هر چه سریعتر برای توقف جنگ در غزه، آزادی اسرای در دست حماس و داشتن برنامه‌ای قابل قبول برای فردای پایان جنگ در نوار غزه وارد عمل شود.

به اعتقاد نگارنده این مطلب، این امر بی‌تردید شامل توقف بودجه "آنروا" نخواهد بود که می تواند اهالی غزه را در حوزه های غذا، اسکان و آموزش یاری دهد. این نهاد تحت حمایت سازمان ملل پس از اتهام‌زنی‌های اسرائیل مبنی بر دست داشتن برخی اعضای آن در حمله ۷ اکتبر حماس، تحت بررسی قرار گرفته و بودجه آن قطع شده است.

در پایان، نویسنده خطاب به دولت بایدن تاکید کرده است: واشنگتن باید از میان گزینه‌های دشوار یکی را انتخاب کرده و تلاش کند تا مانع گسترش درگیری‌ها به سایر مناطق شود. ضمن آنکه اهداف استراتژیک ایالات متحده برای کمک به اسرائیل به منظور آنچه که از بین بردن شاخه نظامی حماس خوانده و آزاد کردن اسرای اسرائیلی و آمریکایی را برآورده سازد. و در عین حال تهدید ایران و گروه های تحت حمایت آن را مهار نماید.