به گزارش افکارنیوز، "منیر شفیق"، اندیشمند فلسطینی جهان عرب در حاشیه نشست مجمع عمومی حزب النهضه تونس در گفتوگو با فارس در تونس، درباره واقعیت انقلابهای عربی و نظرش درباره کنگره تاریخی جنبش اسلامگرای النهضه افزود: چیزی که امروز ما شاهد آن هستیم یعنی برگزاری اجلاس جنبش اسلامگرای النهضه و این موضوع دلیلی بر عبور از مرحله دیکتاتوری به دموکراسی و آزادی است.

وی گفت: برگزاری نشست مجمع عمومی حزب اسلامگرای النهضه نشان می دهد که ملت‌های‌ مسلمان بیدار شده‌اند و عدالت اجتماعی برقرار شده و این نقطه شروع برای رسیدن به اهداف عالی و آزادسازی فلسطین است.

این متفکر جهان عرب تصریح کرد: امروز وقتی در این اجلاس شعارها برای آزادسازی سرزمین فلسطین از چنگ اشغالگران اسرائیلی سر داده می شود، احساس می‌کنم که امروز فلسطینیان در این اجلاس حضور دارند و معلوم است که فلسطین در قلب مردم تونس و همه مسلمانان جای دارد.

منیر شفیق درباره روند انقلاب‌های عربی در تونس، مصر، لیبی و دیگر کشورها گفت: آنچه تاکنون در این کشورها تحقق یافته مثبت بوده است یعنی مسائل منفی و مشکلاتی بر سر دولت های انتقالی تشکیل شده، نبوده است البته هرچه که انقلاب جلو رفته، اوضاع با وجود برخی درگیری‌ها و مناقشه‌های داخلی و دخالت‌های خارجی خطرناک می‌شود.

پس از گذشت چهل سال دیکتاتوری زین‌العابدین بن علی در تونس جنبش اسلامگرای النهضه رهبر ائتلاف حاکم بر این کشور که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد از پنجشنبه گذشته نهمین کنگره خود از زمان تاسیس و اولین کنگره علنی را با شعار " آینده ما در دستان ما است "، آغاز کرد که شخصیت‌های سیاسی از کشورهای مختلف از جمله یمن، مصر، الجزایر، لیبی در این نشست حضور داشتند.

در این کنگره هزار و ۱۰۳ تن از اعضای حزب النهضه، رئیس، دبیر کل و اعضای جدید دفتر اجرایی این حزب را انتخاب می کنند.

النهضه اعلام کرده است می خواهد در این جنبش جوانگرایی کند و به نقاط تفاهمی با جریان های میانه رو و افراطی برسد اما انتظار می رود راشد الغنوشی ۷۱ ساله که از سال ۱۹۹۱ رهبری جنبش النهضه را برعهده دارد در پست خود ابقا شود.

اگرچه شخصیت های دیگری همچون " الحبیب اللوز " و " الصادق شورو " از این حزب نامزد ریاست این جنبش هستند اما الغنوشی به شخصیتی میانه رو در این جنبش مشهور است. در حال حاضر جنبش النهضه مهم‌ترین حزب تونس و مهم ترین شریک ائتلاف سه جانبه با دو جنبش چپ میانه یعنی جنبش های " کنگره برای جمهوری " و " التکتل " است.

این حزب پیشبینی میکند این کنگره را که نخستین کنگره علنی در تونس از سال ۱۹۸۸ محسوب می شود به رخدادی تاریخی تبدیل کند.