به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روزنامه المستقبل العراقی در خبری فاش کرد که دولت ترکیه به عنوان میانجی بین آل سعود و بغداد این روزها تحرکات تازهای را آغاز کرده است.

به نوشته این روزنامه عراقی، ترک‌ها به مقامات دولت عراق پیام آل سعود را رسانده‌اند که عربستان سعودی حاضر است، در برابر تبرئه " طارق الهاشمی "، معاون رئیس جمهوری عراق، " شیخ نمر باقر النمر " روحانی برجسته شیعی عربستان را آزاد کند.

روزنامه المسقبل العراقی به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود، نوشت: آل سعودی با استفاده از شگرد تحت فشار قرار دادن شیعیان ساکن مناطق شرقی عربستان، راه تحت فشار قرار دادن دولت عراق را پیش گرفته‌اند.

این منبع عراقی با اشاره به اینکه شیعیان در عربستان در وضعیت بسیار سخت و بدی قرار دارند، به‌گونه‌ای که آل سعود در صدد ریشه کردن آنان است، از عدم تحرک سازمان‌های بین المللی برای دفاع از حق این گروه اقلیت در عربستان ابراز تعجب کرد.

طارق الهاشمی به دست داشتن در انجام عملیات‌های تروریستی در عراق و همچنین نظارت بر برخی دیگر از این عملیات‌ها که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر در این کشور شده، متهم است.

بعد از این اتهامات طارق الهاشمی به ترکیه فرار کرد و بعد از آن اخباری منتشر شد که تاکید می‌کرد، وی در عربستان با پادشاه این کشور دیدار کرده است.

پلیس اینترپل حدود سه ماه پیش حکم دستگیری طارق الهاشمی را صادر کرد اما تاکنون ترکیه، ‌ عربستان سعودی و دیگر رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس که طارق الهاشمی به آنها رفت و آمد می‌کند، هیچ اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.

اما شیخ نمر باقر النمر یکشنبه گذشته توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی پس از هدف قرار گرفتن و اصابت از ناحیه پا ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شیخ نمر یکی از علمای برجسته شیعه عربستان به شمار می رود که بعد از ربوده شدن توسط رژیم سعودی، مردم عربستان و بحرین دست به تظاهراتهای گستردهای علیه رژیم سعودی زده و خواستار آزادی وی شدهاند.