تلاش واشنگتن برای سانسور واقعیت تسلیحات هسته‌ای اسرائیل

در مقاله ویلیام بر (William Burr) تحلیلگر ارشد "آرشیو امنیت ملی دانشگاه جورج واشنگتن"، ریچارد لاولس (Richard Lawless) مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و هنری سوکولسکی (Henry Sokolski) مدیر اجرایی "مرکز آموزش سیاست عدم اشاعه" در روزنامه «واشنگتن پست» آمده است: به تازگی یکی از وزیران و یکی از اعضای کنیسه نه تنها به طور علنی به در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای توسط اسرائیل اشاره کردند، بلکه پیشنهاد کردند که این سلاح ‌ها بر فراز غزه منفجر شوند. در همین حال، یک دستورالعمل سری دیرینه، مقام های آمریکایی را حتی از اذعان به آنکه اسرائیل سلاح هسته ای در اختیار دارد، منع کرده است.

مصوبه نیم قرن پیش، کارمندان آمریکایی را از تائید آشکار آنکه اسرائیل تسلیحات هسته ‌ای در اختیار دارد، منع می ‌کند. در اواخر دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، چنین اقدامی ممکن بود منطقی باشد چرا که واشنگتن یا تل‌آویو نمی‌خواستند شوروی تشویق شود تا برای برقراری موازنه با اسرائیل، تسلیحات یا فناوری هسته ‌ای را در اختیار مصر یا سوریه قرار دهد.

با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فروریختن دیوار برلین، واشنگتن تا حدودی به دلیل فشار تل آویو، بر موضع خود در مورد عدم اطلاع از سلاح های هسته ای اسرائیل پافشاری کرد. تل آویو از بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا و جانشینانش خواست تا به توافقی محرمانه متعهد شوند که بر اساس آن مادامی که اسرائیل با تهدید علیه موجودیت خود مواجه است، برای دست کشیدن از سلاح های هسته ای خود تحت فشار نباشد.

با آغاز این رویه، کاخ سفید مقرراتی را - که در یکی از بولتن های محرمانه وزارت انرژی توضیح داده شده - منتشر کرد که بر اساس آن کارکنان کنونی و پیشین دولت در صورت اعلام آشکار سلاح های هسته ای اسرائیل، با اقدام انضباطی، از جمله اخراج، روبرو می شوند. این مقررات تاکنون به صورت علنی منتشر نشده است.

با این حال، با سخنان علنی اخیر مقام های اسرائیلی در مورد استفاده از تسلیحات هسته ‌ای در غزه، هر گونه فایده احتمالی این سیاست از بین رفته و حفظ آن فقط اوضاع را وخیم تر می کند.

در ادامه این یادداشت با اشاره به حرفه پیشین لاولس آمده است: یکی از ما افسر سیا بود که به جلوگیری از دستیابی کره جنوبی به تسلیحات اتمی کمک کرد و به تازگی کتابی به نام "شکار بمب های هسته ای" منتشر کرد و در آن جزئیات این اقدام و تلاش ‌های مربوط به منع گسترش سلاح ‌های هسته ‌ای توضیح داد. با وجود تصویب هیئت بازبینی سیا، پنتاگون خواستار حذف اشارات به برنامه هسته ‌ای اسرائیل از این کتاب شد. یکی دیگر از ما بسیاری از اسناد آرشیوی در مورد برنامه هسته ای نظامی اسرائیل را از حالت طبقه بندی خارج کرده است. با این حال پنتاگون به تازگی تمام اشارات به برنامه هسته ‌ای اسرائیل را از یادداشت ۶۰ سال پیش دیپلمات‌ های آمریکایی در مورد نیاز به مذاکرات خلع سلاح هسته ‌ای در خاورمیانه، یعنی زمانی که اسرائیل هنوز چنین سلاحی تولید نکرده بود، حذف کرد.

نویسندگان این یادداشت در خاتمه پرسیدند: پنتاگون از چه چیزی محافظت می کند؟ آیا واقعاً گمان می کند که محرمانه نگه داشتن برنامه هسته ای اسرائیل به سود امنیت ملی آمریکاست؟ اسرائیل دیگر در مورد برنامه هسته ای خود ساکت نیست. سکوت اجباری دولت ما نیز باید پایان یابد.