توافقنامه دوحه؛ سند ناکامی آمریکا در افغانستان

عطاالله صادق شاه آغاسی عضو پیشین دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر در یادداشتی با عنوان «توافقنامه دوحه؛ سند شکست نظامی آمریکا و متحدانش و بازگشت استقلال سیاسی و حاکمیت ملی افغانستان» ابعاد این توافق را مورد بررسی قرار داده است.

توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان افغانستان، شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ هجری شمسی در دوحه قطر به امضا رسید.

مطابق این توافقنامه ایالات متحده امریکا، تمام نیروهای نظامی، متحدان و شرکای ائتلافی، شامل تمام کارمندان غیرنظامی و غیردیپلماتیک، پیمان‌کاران امنیتی خصوصی، مربیان، مشاوران و پرسنل خدمات حمایتی خود را از افغانستان خارج کرد.

عضو پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر در یادداشت خود نوشت این توافقنامه، سند شکست نظامی آمریکا و متحدانش، بازگشت استقلال سیاسی و حاکمیت ملی افغانستان بود که با تلاش حکومت و ملت مسلمان و مجاهد افغانستان به دست آمد و صلح، ختم اشغال، فروپاشی دولت دست نشانده، مبارزه با فساد اداری، حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، حفظ تمامیت ارضی، ثبات سیاسی و خودارادیت را برای افغانها به ارمغان آورد.

توافقنامه دوحه؛ سند ناکامی آمریکا در افغانستان

در این یادداشت آمده است: دولت دست نشانده و فاسد کابل، با خروج نظامیان آمریکایی فروپاشید، برخی افراد وابسته به دولت قبل گریختند و نیروهای امنیتی، براساس وطندوستی و آگاهی به زیانهای ادامه جنگ، به روند صلح پیوستند.

این عضو سابق دفتر سیاسی طالبان در یادداشت خود مدعی شده است که بر اساس توافقنامه دوحه، نظام سیاسی تازه‌ای در افغانستان، شکل گرفت و امید به فقرزدایی، توسعه، رفاه، تأمین حقوق اساسی شهروندان و اقتدار کشور افزایش یافت.

عطاالله صادق شاه آغاسی نوشت: این نظام متعهد است که بالاترین امنیت و رفاه و شادمانی را برای مردم، فراهم کند و رنج و عذاب توده‌های مردم را کاهش دهد و بر پایه خیر و منفعت عمومی، برای افزایش شادی و رضایت همگانی عمل کند. دوران تازه‌ای آغاز شده است؛ افغانستان به سمت حکومت‌داری خوب، عدالت اجتماعی، شفافیت، پاسخگویی و سلامت اداری گام برداشته است.

وی در بخشی دیگر از یادداشت خود آورده است که از نظر حکومت سرپرست، تنها با الزام به تعهدات، کشورها می‌توانند به طور سازنده با یکدیگر تعامل کنند و از جنگ جلوگیری نمایند، زیرا یکی از عوامل مهم درگیری‌ها و جنگ‌ها در طول تاریخ «عدم پایبندی به تعهدات» بوده است؛ اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، ایالات‌متحده آمریکا را مطابق توافقنامه دوحه به تعامل مثبت با افغانستان و مشارکت در بازسازی و تسهیل به رسمیت شناختن افغانستان توسط سازمان ملل متعهد می‌کند.

براساس این یادداشت، طبق این توافقنامه ایالات متحده و متحدانش متعهد شدند که از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی افغانستان یا مداخله در امورد داخلی این کشور خودداری کنند. همچنین ایالات متحده متعهد شد که زمینه به رسمیت شناختن افغانستان را توسط سازمان ملل متحد فراهم کند و به دنبال روابط مثبت با افغانستان باشد و برای بازسازی با دولت افغانستان همکاری کند.

عطاالله صادق شاه آغاسی نوشت: با وجود این، ایالات متحده آمریکا هنوز به تعهدات خود به صورت جدی، مطابق توافقنامه دوحه عمل نکرده و از این جهت، در مغایرت با حقوق بین‌الملل عمل کرده است؛ ملت افغانستان معتقد است که با وجود این، آمریکا می‌تواند با تعامل مثبت، به رسمیت شناختن افغانستان و مشارکت در پروسه بازسازی، به دوست مردم افغانستان تبدیل شود و خسارات شدید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به مردم افغانستان را جبران کند.